سبک زندگی

روش های طبیعی تقویت انرژی

غلبه بر احساس کسالت – پیش از آن که ذهن شما را از پا در بیاورد – بدون استفاده از کافئین می تواند کار دشواری باشد . با رواج نوشیدنی های انرژی زا و کافی شاپ هایی که محیط پیرامون ما را اشغال کرده اند , پیدا کردن روش های غیر طبیعی و مضر تقویت انرژی کار مشکلی نیست. قطعا با استفاده از این موارد می توانید کاملا هوشیار و بیدار شوید اما سلامتی شما تاوان آن را پس خواهد داد .

سوال این است

روش های طبیعی و سالمی که بتوانند برای بیدار ماندن و هوشیاری , انرژی ما را افزایش دهند کدامند ؟

چراغ ها را روشن کنید

تاریکی ,  احساس خستگی و تنبلی را بر می انگیزد . چراغ های اتاق را روشن کنید .

بیرون بروید

هوای تازه بیرون همیشه حواس شما را تحریک می کند .

لاله گوش خود را بکشید

شاید عجیب به نظر برسد اما کشیدن لاله گوش به بیدار و هوشیار ماندن شما زمانی که احساس گیجی می کنید کمک می کند .

زبان خود را روی سقف دهانتان بکشید

زبان را روی قسمت جلویی و فوقانی سقف دهان بکشید . این کار موجب تحریک فوری اعصابی می شود که شما را هوشیار نگه می دارند .

به یک دوست نزدیک زنگ بزنید

گاهی یک مکالمه کوتاه و فوری با کسی که به او اهمیت می دهید , همان چیزی است که موجب تقویت روحیه شما می شود .

تنقلات مغذی و حاوی کربوهیدرات کم مصرف کنید

میوه هایی که کربوهیدرات اندکی دارند مانند سیب , پرتقال و گریب فروت تقویت کننده های فوق العاده انرژی هستند . چند تکه بیسکوییت نیز گزینه خوبی است . از مصرف گوشت قرمز , نان و لبنیات پرهیز کنید .

به موزیک تند گوش کنید

اگر حواستان پرت نمی شود , گوش کردن به موزیک های تند روش فوق العاده برای بیدار نگه داشتن ذهن شماست . روی انگشتان پای خود تاب بخورید و بالا و پایین شوید ; این کار سیستم گردش خون را تحریک و اکسیژن و گلوکز بیشتری در بدن شما به جریان می افتد .

چیزی بخوانید یا تماشا کنید که به شما انگیزه بدهد

گاهی تنها چیزی که ما به آن نیاز داریم یک گفت و گوی پرشور و هیجان است . یک فیلم مهیج تماشا کنید یا چیزی بخوانید که به شما انگیزه بدهد.

از ته دل بخندید

یک فیلم کمدی ببینید یا ستون طنز مورد علاقه خود را بخوانید . یک خنده درست و حسابی می تواند ذهن شما را تحریک کرده و انرژیتان را تجدید کند .

روی ناحیه پشت گردن خود فشار وارد کنید

به مدت چند دقیقه پس گردن خود را با نوک انگشتان فشار داده و به آرامی ماساژ دهید .

به آرامی روی سرتان ضرب بگیرید

به آرامی با نوک انگشتان خود روی سرتان ضربه بزنید . این کار را به مدت چند دقیقه پشت سر هم انجام دهید .

یک آدامس نعنایی بدون قند بجوید

این آدامس موجب پوسیدگی دندان های شما نمی شود و طعم نعنای آن به شما احساس تازگی و نشاط می بخشد . هر دو ساعت یکبار تمرینات ورزشی سبکی انجام دهید : به خودتان زنگ تفریح بدهید , کمی پیاده روی کنید یا بالا و پایین بپرید تا خون در بدن شما به جریان بیفتد . حتی سبک ترین ورزش ها نیز می تواند روش سودمندی برای انرژی دادن به جسم و روح شما باشد .

دست به قلم شوید و برنامه ریزی کنید

هدف این است که سرتان را گرم کنید . اگر در یک جلسه کاری یا سخنرانی حضور دارید ,  هر آنچه را که گفته می شود روی کاغذ بیاورید . اگر می خواهید هوشیار بمانید یا تجدید قوا کنید , فهرستی از برنامه های هفته آینده خود را روی کاغذ بنویسید .

بیشتر بخونید
روش های تقویت انرژی بعد از نهار

از آب خنک استفاده کنید

کمی آب به صورت تان بزنید و مچ دست های خود را – در جایی که نبض احساس می شود – با آب خیس کنید . همچنین نوشیدن یک لیوان آب خنک می تواند به بیداری و سرزندگی شما کمک کند .

مرتب و منظم باشید

با قرار دادن هر چیز در جای خود , مانع از دست رفتن انرژیتان شوید .

چند نفس عمیق و کاملا کنترل شده بکشید

تنفس عمیق به کاهش استرس , رفع خستگی و افزایش اکسیژن رسانی کمک می کند . این تکنیک می تواند به همین سادگی باشد که هر 5 ثانیه یک بار نفس عمیق بکشید , چهار ثانیه نگه دارید و با چهار شماره هوا را از ریه های خود بیرون بدهید .

حداقل سه وعده در روز غذا بخورید

انرژی از دست رفته خود را با خوردن غذا طبق یک برنامه منظم جبران کنید .

نوع دوستی و گذشت را تمرین کنید

با انجام کارهای خوب و لطف کردن در حق دیگران , انرژی , شادی , سلامتی و احساس رضایتمندی را در وجود خود تقویت کنید . شب ها تا دیر وقت تلویزیون تماشا نکنید یا پای اینترنت نباشید , در عوض بیشتر بخوابید .

حرکات کششی انجام دهید

وقتی احساس خستگی می کنید از جا بلند شوید و بدن خود را به سمت بالا بکشید , خم شوید و انگشتان پای خود را لمس کنید , کمرتان را از این پهلو به آن پهلو بچرخانید و نرمش های کششی انجام دهید . برخی تمرینات یوگا نیز در کاهش خستگی و تقویت انرژی موثرند .

یک چرت کوتاه بزنید

خواب کوتاه نیمروز شما را شاداب می کند و اگر زود هنگام باشد در خواب شبانه شما اختلال ایجاد نخواهد کرد .

مصرف قند را کاهش دهید

مصرف زیاد قند موجب نوسان انرژی در بدن و احساس ناتوانی و فرسودگی می شود .

سبک غذا بخورید

با کم کردن حجم وعده های غذایی خود و افزایش تعداد آنها , احساس سستی و بی حالی پس ازهضم یک وعده غذایی سنگین را نخواهید داشت .

غلات و غذاهای سرشار از انرژی مصرف کنید

غلات حاوی کربوهیدرات های مرکبی هستند که برای تجزیه شدن به مدت زمان بیشتری نیاز دارند و تا ساعت ها انرژی شما را حفظ می کنند . از جمله این خوراکی های سرشار از انرژی می توان به تخم آفتاب گردان , حبوبات , میوه و آبمیوه , تخم مرغ , ماست , مغزها و سبزیجات اشاره کرد .

پروتئین خالص مصرف کنید

غذاهای پروتئینه به احساس سیری طولانی مدت شما کمک می کنند . همچنین مانع افزایش ناگهانی قند خون می شوند و در عین حال انرژی شما را حفظ می کنند . پروتئین های خالص شامل ماهی , غذا های دریایی و … می شود .

مصرف قهوه و نوشیدنی ای انرژی زا را کاهش دهید

اگرچه قهوه موجب افزایش ناگهانی انرژی شما می شود اما در نهایت خستگی شما را به دنبال خواهد داشت . قهوه نباید از برنامه غذایی شما حذف شود اما مقدار مصرف روزانه آن نباید بیشتر از یک فنجان باشد .

ویتامین های مناسب مصرف کنید

مطمئن شوید که به اندازه کافی ویتامین هایی چون ویتامین C, ویتامین D , سلنیوم , ریبوفلاوین , نیاسین و گروه ویتامین B (اسید پانتوتنیک , اسید فولیک , تیامین و ویتامین 12B) را مصرف می کنید .

از عطر درمانی و بخور استفاده کنید

در عطر درمانی از روغن های خاص گیاهی برای تحریک مغز از طریق اعصاب موجود در کانال بویایی استفاده می شود . این روغن ها می توانند به آب وان حمام افزوده شوند یا از آنها برای ماساژ بدن و بخور استفاده کنید . از جمله گیاهانی که به هوشیاری و رفع خستگی شما کمک می کند دارچین , نعناع , رزماری , ریحان و فلفل سیاه هستند . عطر مرکبات را نیز امتحان کنید .

بیشتر بخونید
هدف از انجام ورزش همگانی چیست؟

بدن خود را پر آب نگه دارید

آب فراوان بنوشید . کم آبی حجم خون را کاهش داده و موجب خستگی شما می شود . نوشیدن آب فراوان نیاز شما به دفع را افزایش می دهد و همین به بیدار ماندن شما کمک می کند .

لباس های رنگ روشن بپوشید

اگر لباس های روشن و شاد بپوشید , روحیه تان تقویت می شود و انرژی تان بالا می رود .

مراقب باورها و افکارتان باشید

اگر اجازه بدهید اتفاقات ناخشایند روزمره شما را ناامید کنند , احساس خستگی و فرسودگی خواهید کرد . مراقب افکارتان باشید و مطمئن شوید که منفی بافی نمی کنید . یک نگرش خوش بینانه به زندگی می تواند انرژی شما را در اوج نگه دارد .

احساسات خود را مورد ارزیابی قرار دهید

استرس , افسردگی و دیگر احساسات منفی می توانند تاثیر جدی بر سطح انرژی شما داشته باشند . خستگی شما ممکن است تا حد زیادی به وضعیت روحی شما مربوط باشد , پس برای کنار آمدن با احساسات خود وقت بگذارید و در صورت لزوم تقاضای کمک کنید .

کمی وزن کم کنید

داشتن اضافه وزن بر وضعیت جسمانی و انرژی شما تاثیر بسزایی دارد , پس به تدریج وزن اضافی خود را کاهش دهید . برای کاهش وزن خود می توانید ورزش کنید , آب بنوشید و کمتر قند مصرف کنید تا تاثیر مثبتی بر سطح انرژی خود بگذارید .

موضوعی برای انتظار کشیدن پیدا کنید

امید و انتظار , انگیزه های فوق العاده ای هستند .

از هدر دهندگان انرژی دوری کنید

آنها همیشه چیزی دارند که از آن شکایت کنند یا مشکلی که باید حل شود . با شنیدن صحبت های این افراد و توجه به آنها انرژی خود را هدر می دهید .

درباره کاری که دوست دارید صحبت کنید

حتی اگر در حد چند دقیقه باشد , ذهن شما با گفت و گو و انجام کار مورد علاقه تان به کار می افتد .

از قوز کردن خودداری کنید

خم شدن روی میز کار هیچ تاثیری در هوشیار ماندن شما ندارد . نشستن پشت میز با یک وضعیت دوستانه و راحت می تواند شما را هوشیار و آماده کار کند .

چیز جدیدی را امتحان کنید

عادت کردن به یک برنامه مشخص , روز شما را ملال آورمی کند و انرژیتان را می گیرد . همه چیز را تغییر دهید , چیزهای جدید را امتحان کنید و برای چاشنی دادن به زندگی خود تجارب جدید کسب نمایید .

یک کار ناتمام را به پایان برسانید

هیچ چیز خسته کننده تر از به تاخیر انداختن یک کار ناتمام نیست . کار راتمام کنید . آیا کاری ندارید که از نظر روحی شما را تحت فشار قرار داده است ؟ فقط انجامش دهید و این بار را از روی دوش خود بردارید .

خوش پوش باشید

داشتن احساس خوب نسبت به خودتان تاثیر معجزه آسایی در کسب انرژی شما دارد . وقتی سر کار می روید کمی بیشتر به خودتان برسید چرا که شنیدن تعریف و تمجید از سوی همکاران به شما احساس بهتری می دهد و از شما یک فرد پر انرژی خواهد ساخت .

  • تدوین : گروه محبوب ترین مجله سبک زندگی
  • منبع : مجله کلیشه
رای post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا