آشپزی

برنج کته بهتر است یا آبکش ؟

تا به حال توجه کرده اید که آسیایی ها چاق تر از اروپایی ها و آفریقایی ها هستند ؟ دلیلش مصرف بالای برنج در کشور های آسیایی است . بیشتر آسیایی‌ها در نواحی شکم و ران‌ چاق هستند و علت آن هم عادت نداشتن به ورزش و مصرف بی‌رویه غذاهای نشاسته‌ای است . برخی خانواده‌ها از کارشناسان و متخصصان علوم تغذیه می‌پرسند اگر برنج را آبکش کنند از میزان نشاسته‌ آن کاسته می‌شود؟ آیا ته‌ دیگ به دلیل آن‌ که برشته و نشاسته آن خشک می‌شود، غذایی کم‌ کالری و رژیمی به شمار می‌ رود ؟

 

حال باید بگوییم برخلاف تصورعامه که بر اثر شستن زیاد یا آبکش برنج آب شیری‌ رنگی که از آن خارج می‌شود همان مواد نشاسته‌ای موجود در برنج است و با خروج آن این محصول کم‌کالری می‌شود، این موضوع واقعیت ندارد. باید بدانید ساختار دانه برنج نشاسته‌ای است و تا وقتی دانه‌ها به چشم آیند حاوی نشاسته بوده و مصرف بیش از حد آن چاق‌کننده است. مهم‌ تر آن‌که شستن زیاد و آبکش‌ کردن برنج به میزان زیادی از فیبر و ویتامین‌های گروه B آن می‌کاهد و محصول را در مقایسه با برنج کته کم‌ارزش‌تر می‌کند.

خوب است بدانید مقدار این ویتامین‌ها در حین شستن دو درصد افت کرده و اگر آب پخت دور ریخته شود به حداکثر مقدار افت یعنی 10 درصد می‌رسد. به همین دلیل برای حفظ ریزمغذی‌های برنج توصیه می‌شود آن را به صورت کته پخته و هرگز آبکش نکنید. در مورد ته‌دیگ برنج هم، خشک و برشته‌شدن آن باعث کاهش مواد نشاسته‌ایش نمی‌شود و مهم‌تر آن‌که درصد زیادی از روغن غذا در ته‌دیگ نفوذ کرده و آن را پرچرب و پرکالری‌تر از پلو می‌کند .

بیشتر بخونید
سالاد لوبیا سفید
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا