سبک زندگی

شاغلان بیشتر به فکر مراقبت از پای خود باشند

فهرست مطالب

شما برای مراقبت از پا خود چه کار هایی انجام میدهید؟ شاغلان عزیز می دونید که شما بیشتر از همه باید به فکر سلامت پای خود باشید و راه های مراقبت از پا را بدانید! نگران نباشید در این مقاله قصد داریم تا به شما بگویم که برای مراقبت از پا باید چیکار کرد. با مجله اینترنتی محبوب ترنین ها همراه باشید.

حتما شما هم بارها شنیده‌اید که پا قلب دوم ماست و برای انتخاب کفش باید بسیار دقت کرد و ویژگی‌های خاص آن را در نظر گرفت. یکی از ویژگی‌های کفش مناسب این است که جلوی بروز بسیاری حوادث، جراحات و دردها را بگیرد و هنگام پوشیدن طولانی‌‌مدت، پا را تحت فشار قرار ندهد.

برای مراقبت از پا باید چه کار هایی انجام دهیم؟

باید دقت داشت در خرید کفش مناسب نباید فقط به رنگ و شکل آن توجه کرد، بلکه باید ویژگی‌هایی را درنظر بگیریم که بتوانیم کفش استاندارد بنامیم. اما چیزی که در میان حرف‌های بسیاری از این قبیل خالی است، ویژگی کفش‌ها، متناسب با هرفرد است. اما مگر می‌شود برای هر فرد متناسب با ویژگی‌های خاص آنها شخص کفش‌های جداگانه‌ای ساخت؟ این سؤالی است که شاید شما هم از خود بارها پرسیده باشید و اما همچنان در ذهن‌تان بی‌جواب باقی‌مانده باشد.

اهمیت مراقبت از پا
اهمیت مراقبت از پا

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ویژگی‌های کفش مناسب برای هر فرد را وابسته به بسیاری عوامل می‌داند و می‌گوید: کفش مناسب، کفشی است که متناسب با هر فرد و ویژگی‌های اوباشد و برای انتخاب آن باید مسائل زیادی از جمله ویژگی‌های شغلی، بیماری و موارد استفاده از آن را در نظر گرفت. وی ادامه داد: به طور مثال کارمندان یا افرادی از این گروه که زمان‌های بیشتری کفش به پا دارند بیشتر در معرض خطر مشکلات کمردرد، زانو و ستون فقرات قرار می‌گیرند. این افراد برای انتخاب کفش باید بیشتر دقت و کفش‌هایی را انتخاب کنند که متناسب با کار آنها باشد.

بیشتر بخونید
راه های شاد کردن افراد سالخورد

نکاتی درباره‌ی مراقبت از پا

وی ادامه داد: این افراد باید از خرید کفش‌های طبی تجاری که در بازار بدون نیاز به نسخه پزشک فروخته می‌شود و صرفا کفش‌های راحتی هستند که کفی نرم و قالب آزاد دارند، خودداری کنند. دکتر محمدرضا امیدظهور با بیان اینکه افراد باید در انتخاب کفش، ویژگی‌های کار خود را در نظر بگیرند گفت: کارکنان در مشاغل گوناگون باید این نکته را در نظر داشته باشند که کفشی را خریداری کنند تا متناسب با کار فرد باشد. به‌طور مثال افرادی‌که بیشتراوقات در محیط کار می‌ایستند یا مسافت‌های طولانی راه می‌روند باید از کفش‌های که خاصیت ارتجاعی و به نوعی نرم است، استفاده کنند و در این نوع از کفش‌ها میزان ارتفاع پاشنه اهمیت خاصی دارد که باید در هنگام خرید به آن توجه ویژه کرد.

وی، همچنین برای افرادی که تحرک کمتری در محیط کار خود دارند و بیشتر کارها را نشسته انجام می‌دهند، توصیه کرد: این دسته از افراد مانند کارمندان پشت میزنشین که بیشتر کارهای خود را نشسته انجام می‌دهند و تحرک زیادی ندارند، بهتر است از کفش‌هایی استفاده کنند که فضای روی کفش خیلی نرم و قابل‌تنظیم باشد و همچنین سوراخ‌هایی روی کفش برای تهویه هوا داخل وجود داشته باشد اما ارتفاع پاشنه کفش در این نوع از مشاغل چندان اهمیت ندارد. عضو مرکز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی، همچنین در مورد افراد بازنشسته که کهولت سن دارند، توصیه می‌کند: این افراد به‌دلیل مشکلات آرتروزی و کاهش تراکم استخوان یا همان پوکی استخوان باید در انتخاب کفش دقت بیشتری داشته باشند و از کفش‌های که متناسب با این افراد تهیه می‌شود، استفاده کنند. دکتر امیدظهور ادامه داد: افرادی که بیماری آرتروز دارند به‌دلیل بیماری آرتروز ممکن است دچار پاهای پرانتزی شوند، بنابراین نیاز است این افراد از کفش‌های ارتوپدی استفاده کنند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

بیشتر بخونید
چگونه به آرزو هایمان برسیم ؟
مراقبت روزانه از پوست پا
مراقبت روزانه از پوست پا

در بحث بیماری پوکی استخوان باید این مورد را درنظر داشت افراد باید ازکفش‌های با کفی‌های بسیار نرم استفاده کنند تا بتوانند درهنگام پیاده‌روی‌های طولانی به‌راحتی راه بروند و دچار مشکلات ستون فقرات یا کمردرد نشوند. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با تأکید براین موضوع که کفش‌های نامناسب در درازمدت می‌تواند عوارض زیادی در آینده داشته باشد، خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند برای پیشگیری از آسیب‌هایی وارد شده بر ستون فقرات، دردهای قدام زانو، ساییدگی مفصل و کشکک با استخوان ران و مشکلاتی از این قبیل و شایع‌ترین آنها خار پاشنه از کفش‌های استاندارد زیرنظر پزشک متخصص استفاده کنند. وی همچنین تذکر داد: افراد باید از کفی‌های سیلیکونی موجود در داروخانه‌ها نیز به‌صورت خودسرانه بپرهیزند زیرا درصورت استفاده از آنها ممکن است در آینده دچارعوارض زیادی شود.

برای پیشگیری از عوارض اینچنینی، همه افراد ازکودکان تا افراد مسن به‌صورت دوره‌ای منظم چکاپ‌هایی از ناحیه اندام‌های تحتانی و پا و کمر انجام دهند تا در صورت نیاز اقدامات لازم برای درمان انجام گیرد. متأسفانه امروزه با کفش‌های موجود در بازار نمی‌توانیم پیشگیری صحیحی برای کاهش درد در نواحی ستون فقرات داشته باشیم اما با استفاده از این چکاپ‌ها می‌شود تا میزان زیادی از عوارض موجود در آینده پیشگیری کرد.

همچنین بخوانید:

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا