سبک زندگی

نکات مهم کودکان و آب بازی

فهرست مطالب

نکات مهم کودکان و آب بازی چیست؟ بعد از تولد , وان آب اولین مکانی است که تجربه شناخته شده ای برای نوزاد محسوب می شود . نوزاد از این فرصت برای شناخت بیشتر بدن و حواس پنجگانه اش استفاده می کند . با بالا رفتن سن به خصوص در تابستان آب بازی در یک وان کوچک یا آب تنی در استخر و لب دریا برای اغلب کودکان تبدیل به سرگرمی مفرحی می شود که نمی توانند دست از آن بردارند . آب تنی خوب است به شرطی که سلامت کودک را به خطر نیندازد . اگر کودک شما هم عاشق آب بازی است , خواندن این مطلب را توصیه می کنیم :

مراقب گرما و نور آفتاب باشید !

گرچه آب بازی و آب تنی درگرمای تابستان زیر نور خورشید لذت بخش است اما نباید فراموش کرد که اشعه ماورا بنفش خورشید برای بدن و پوست کودک مضر است . پوست کودکان بسیار حساس تر از پوست بزرگسالان است و به سادگی دچار آفتاب سوختگی می شود . اگر قرار است فرزندتان در فضای بازآب بازی کند به چند نکته توجه کنید :

آب بازی در فضای باز بین ساعت های 12 تا 16 به صلاح نیست .

استفاده از کرم ضد آفتاب هنگامی که کودک بیرون بازی می کند الزامی است و هر دو ساعت یکبار به خصوص بعد از هر آب بازی لازم است مجددا از کرم استفاده شود .

در کنار کرم ضد آفتاب , استفاده از کلاه , تی شرت و عینک آفتابی ضرورت دارد .

به افت دمای بدن کودک توجه کنید !

کودکان به خصوص قبل از دو سال نمی توانند متوجه کاهش دمای بدنشان شوند . به عبارتی نمی فهمند که سردشان است به همین علت لازم است هنگام آب تنی خودتان مرتبا گردن و سرشانه ها و پشت و دستانشان را با آب گرم خیس کنید . اگر دیدید که لب های فرزندتان به سمت بنفش متمایل شده درنگ نکرده و او را فورا از آب خارج کنید . بهترین دمای هوا برای آب بازی کودکان به خصوص لب ساحل 27 درجه سانتی گراد است .

بیشتر بخونید
چه عادتی مانع موفقیت می شوند ؟

مراقب گزش حشرات باشید !

تابستان فصل زندگی حشرات است . در صورتی که کودک شما برای آب بازی به حیاط یا لب دریا می رود همیشه در کیف خود پماد آنتی هیستامین داشته باشید تا در صورتی که دچار گزیدگی حشرات شد بتوانید او را آرام کنید. البته قبل از هر چیز نوع گزیدگی را در نظر بگیرید .

اگر حشره ای که باعث گزیدگی شده برای شما ناآشناست یا گلو و زبان کودک دچار گزش شده فورا او را به پزشک برسانید. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که لباس هایی به رنگ های روشن و شاد معمولا حشرات را به سمت کودک جذب می کند .

مراقب گزش حشرات باشید
مراقب گزش حشرات باشید

حمام فراموش نشود !

بعد از هر بار آب بازی یا آب تنی بدن کودک را کاملا خشک کرده و لباس جدید تن او کنید. در صورتی که کودک در استخر شنا کرده برای زدودن کلر و اگر در دریا آب تنی کرده برای زدودن نمک وماسه , حمام لازم است. این مواد در صورتی که روی بدن کودک بماند می تواند باعث التهاب و خارش شوند .

بیشتر بخونید
طلاق خاموش چیست؟

امنیت او را فراهم کنید !

یکی از مواردی که کودکان را هنگام آب تنی تهدید می کند خفگی است . حتی مقدار کمی آب (10 سانتی متر ) نیز می تواند باعث خفگی  کودک شود پس هرگز کودک را هنگام آب بازی تنها رها نکنید . در صورتی که قرار است کودک در دریا یا استخر آب تنی کند باید از بازوبند یا کمربند شنا استفاده کند .

سه بازی سرگرم کننده آبی

دو تشت بزرگ در حیاط بگذارید و یکی را پر ازآب کنید . از فرزندانتان بخواهید با هم مسابقه دهند و نوبتی آب درون یک تشت را به دیگری منتقل کنند . هر کسی که سریع تر این کار رابه پایان برساند برنده است .

می توانید در تشت آب مواد غذایی قرمز و سبز رنگ بگذارید و از کودکتان بخواهید یکی از رنگ ها را به تشت دیگر منتقل کند . در این میان نه تنها اشتهای کودک به خوردن باز می شود بلکه می توانید همزمان رنگ ها راهم به او آموزش دهید .

در ظرفی مقداری آب و صابون درست کنید و به او یاد دهید چگونه می تواند با لوله خودکار حباب بسازد . البته دستگاه های حباب ساز کودکانه هم در بازار موجود است و می توانید به کمک آنها فرزندتان را سرگرم کنید !

ازتنبلی و بی عاری به شدت پرهیز کنید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا