سبک زندگی

چقدر به دیگران اعتماد می کنید ؟

فهرست مطالب

شما چقدر به دیگران اعتماد می کنید؟ آیا دوست دارید که بدانید که تا چه میزان به دیگران اعتماد دارید؟ در این مقاله به طور کامل در رابطه با این سوال چقدر به دیگران اعتماد می کنید صحبت خواهیم کرد و یک راه حل و فرمول ساده را شما ارائه خواهیم داد تا به راحتی میزان اعتماد را بسنجید. پس با محبوب ترین ها همراه باشید.

چقدر به دیگران اعتماد می کنید

جملات آزمون حاضر افکار و احساسات شما در برابر دیگران را بیان می کنند . اطرافیان و افراد مورد اعتمادتان را در نظر بگیرید وبگویید تا چه میزان با هر جمله موافق یا مخالف هستید. فرد مورد نظر شما در این آزمون او نامیده شده است. لطفا توجه کنید که جملات آقایان با جملات خانم ها متفاوت هستند پس به سئوالات مربوط به خودتان پاسخ دهید.
  • به شدت مخالفم =1
  • مخالفم = 2
  • تقریبا مخالفم = 3
  • کمی مخالفم = 4
  • نه موافق و نه مخالف = 5
  • کمی موافقم = 6
  • تقریبا موافقم =7
  • موافقم = 8
  • کاملا موافقم = 9
چقدر به دیگران اعتماد می کنید
چقدر به دیگران اعتماد می کنید

جملات مربوط به آقایان

  1. اگر او از من تعریف و تقدیری کند می پرسم که دقیقا چه منظوری داشته.
  2. اگر با او برای نهار در رستورانی قرار بگذارم مطمئنم در تاریخ وساعت مقرر آنجا حاضر می شود .
  3. تنها در صورتی حاضرم با او به پیاده روی بروم که مرا مطمئن کند آن منطقه را به خوبی می شناسد .
  4. هیچ وسیله ای از او نمی خرم چون مطمئن نیستم قیمتی که تعیین می کند منصفانه باشد .
  5. از اوانتظار دارم عادلانه بازی کند .
  6. اگر نتوانم برای ارسال بسته ای مهم به پستخانه بروم به او اعتماد می کنم تا بسته ام رابرایم پست کند .
  7. حرف های محرمانه و رازهایم را به او می گویم اما اگر او نیز تمایل به شنیدن صحبت های من داشته باشد .
  8. آنقدر برای او احترام قائل هستم که حقیقت را برایش تعریف کنم .
  9. اگر بخواهم با هواپیما سفر کنم با او نمی روم چون مطمئن نیستم بتواند به موقع در فرودگاه حاضر شود .
  10. اگر او ناگهان به چیزی که من گفته ام بخندد با خود فکر می کنم با من نامهربان بوده و قصد انتقاد از من را داشته است.
  11. آزادانه با او صحبت می کنم ومی دانم او نیز مشتاق شنیدن صحبت های من است .
  12. او هرگز در حضور دیگران عمدا به من ونظراتم بی احترامی نمی کند .
  13. اگر او از مسائلی که مرا ناراحت می کنند آگاه باشد هرگز آن کارها را انجام نمی دهد .
  14. چون می دانم او مشتاق شنیدن صحبت های من است به راحتی برایش صحبت می کنم .
  15. اگر نتوانم موقعیت پیچیده ای را به خوبی اداره کنم او هرگز مرا در حضور دیگران سرزنش نمی کند .
  16. اگر با او در مورد نگرانی هایم صحبت کنم هرگز نگرانی های مرا احمقانه نمی داند .
  17. اگر ساعتم خراب شود و از او بخواهم مرادر ساعت خاصی بیدار کند مطمئنم به موقع این کار را انجام می دهد .
  18. اگر با او قراری داشته باشم و نتواند با او در موعد مقرر بیاید عذر و دلیل او را برای نیامدنش باور می کنم .
  19. اگر او به من قول کاری را بدهد آن کار را حتما انجام می دهد .
  20. اگر قرار باشد در خیابان دنبال من بیاید و نتواند به موقع خود را برساند مطمئنم برای تاخیرش دلیل موجهی دارد .
  21. اگر با هم در رستوران قرار بگذاریم مطمئنم او راس ساعت مقرر خود را به رستوران می رساند .
اعتماد به دیگران
اعتماد به دیگران

جملات مربوط به خانم ها

  1. اگر زخمی شوم یا آسیب ببینم می توانم مطمئن باشم که بهترین کار ممکن را برایم انجام می دهد .
  2. اگر او از من وسیله ارزشمندی را قرض بگیرد و بعد از مدتی آن را شکسته و خراب پس بیاورد مطمئنم که هزینه تعمیر آن را می آورد .
  3. اگر ساعتم خراب شود و از او بخواهم مرادر ساعت خاصی بیدار کند مطمئنم به موقع این کار را انجام می دهد .
  4. اگر اگر بخواهم به سفر بروم و گیاهان و حیوانات خانگی ام را به او بسپارم مطمئنم به خوبی از عهده نگهداری از آنها بر می آید .
  5. اگر او به من قول انجام کاری را بدهد مطمئنم که به قولش عمل می کند .
  6. اگر قرار باشد در خیابان دنبال من بیاید و نتواند به موقع خود را برساند مطمئنم برای تاخیرش دلیل موجهی دارد .
  7. به او هر قدر پول که بخواهد قرض می دهم چون می دانم پول را در اولین فرصت به من باز می گرداند .
  8. اگر او نتواند با من به قراری که قبلا گذاشته ایم بیاید باور می کنم که دلیل موجهی داشته است .
  9. به راحتی با او صحبت می کنم چون می دانم که دوست دارد به صحبت های من گوش دهد .
  10. او هرگز عمدا با من در حضور جمع مخالفت نمی کند .
  11. اگر او بداند چه مسائلی مرا آزار می دهند یا ناراحت می کنند هرگز نگران این مساله نیستم که آن کارها را برای آزار من انجام دهد حتی اگر ارتباطمان قطع شود یا با هم به مشکلی برخورد کنیم .
  12. به او اعتماد دارم و می دانم که هرگز صحبت ها و رازهای مرا به دیگران نمی گوید .
  13. از او انتظار دارم همیشه حقیقت را به من بگوید .
بیشتر بخونید
10 توصیه برای پیشگیری اعتیاد در کودکان و نوجوانان

امتیاز دهی

در این آزمون باید امتیاز 9 را با 1, 8 را با 2, 7 را با 3, 6 را با 4, 4 را با 6 , 3 را با 7, 2 را با 8 و 9 را با 1 جابه جا کنید و این کار را فقط در سئوالات مربوط به آقایان برای 2 سئوال شماره 1 و 9 انجام دهید . در زمینه سئوالات مربوط به آقایان امتیازات به سه دسته تقسیم می شوند . امتیاز دسته اول که اعتماد عمومی نام دارد را می توانید از سئوالات 1 تا 9 محاسبه کنید . دسته دوم -اعتماد احساسی – را از طریق محاسبه امتیازات سوالات 10 تا 16 به دست آورید و برای محاسبه امتیازتان در دسته سوم – اتکا و راز داری – باید امتیاز مربوط به پاسخ سئوالات 17 تا21 را محاسبه کنید .

امتیاز خانم ها در دو دسته محاسبه می شود . امتیاز مربوط به دسته اول یعنی اتکا و رازداری را می توانید از سئوالات 1 تا 7 محاسبه کرده وامتیاز دسته اعتمادعمومی را پس از محاسبه امتیاز سئوالات 8 تا 13 به دست آورید . برای محاسبه امتیازات فقط کافی است اعداد مربوط به سئوالات را با یکدیگر جمع بزنید .

امتیاز میانه برای مردان در دسته اعتماد عمومی 69 , اعتماد احساسی 50 و رازداری 36 است و برای خانم ها در دسته اتکا و رازداری 56 و در دسته اعتماد احساسی 49 است .

توضیحات در مورد اعتماد بین فردی

در جامعه کنونی توانایی اعتماد کردن به دیگران برای حفظ بقا ضروری است. بدون وجود اعتماد ما تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران نخواهیم داشت و خود را از ضروری ترین ارتباطات نیز محروم می کنیم. چون اعتماد به سایرین نداریم حتی در بدترین شرایط و بیماری ها به پزشک مراجعه نمی کنیم، برای خرید مایحتاج زندگی حتی خوراکی به فروشگاه نمی رویم، از ارتباط دوستانه ومحافل اجتماعی اجتناب می کنیم و … ما باید مطمئن باشیم مواد غذایی که از فروشگاه ها خریداری می کنیم سالم و بی ضرر هستند. دوستانمان از ارتباطشان با ما سوء استفاده نمی کنند و پزشک آنقدر توانایی و معلومات دارد که بتواند ما را درمان کند. بدون ارتباط ناچاریم در انزوا و به تنهایی زندگی کنیم و تمام نیازهای زندگیمان را به تنهایی تامین کنیم، در واقع باید به دوران زندگی های اولیه باز گردیم. زندگی در چنین شرایط دشوار و ملالت آور بوده و زمانی که برای زندگی کردن داریم به مراتب کوتاه تر از حد میانگین آن در عضر حاضر خواهد بود.

اعتماد بین فردی
اعتماد بین فردی

روان شناسان چندین دهه است که به مساله توانایی اعتماد کردن به سایرین علاقه مند شده و در این زمینه تحقیقات بیشماری را انجام داده اند . می توان گفت توانایی اعتماد کردن به سایرین نیز یک مهارت است که فرد باید بداند به چه کسی , در چه شرایط و تا چه میزان اعتماد کند و برعکس به چه افرادی در چه شرایطی اعتماد نداشته باشد و آیا می توان این بی اعتمادی را به دیگران هم سرایت داد یا نه ؟

آن چه در این تحقیقات به اثبات رسیده این است که افرادی که توانایی بالایی در اعتماد کردن به سایرین دارند از ویژگی ها و خصوصیات مثبت دیگری نیز بهره مندند . آنها افرادی مستقل بوده وبه ارزش های وجودشان اعتماد و باور دارند . همچنین در مقایسه با شخصیت های متضاد خود بیشتر از دیگران طلب کمک و یاری می کنند .

اعتماد به دیگران فواید بیشماری را برای فرد به ارمغان می آورد . هر چند که باید همواره به یاد داشته باشیم اعتماد محض وکور کورانه به افرادی که شناخت چندانی از آنها نداریم در بسیاری از مواقع می تواند بسیار خطرناک باشد . اندکی اعتماد هنگام خرید اتومبیل کار کرده معمولا خطری در بر نداشته و می تواند یک اتومبیل با قیمتی مناسب تر را برای شما به ارمغان بیاورد .

بیشتر بخونید
خوشبو کردن خانه با مواد طبیعی

زمانی که بیماری را در کنار خیابان می بینبد بد نیست شک وبی اعتمادی را کنار گذاشته و او را به بیمارستان برسانید و با این کار زندگی یک نفر را به او بازگردانده اید . اعتماد سالم به دیگران تنها مربوط به شرایط خاصی است .

عاقلانه نیست که همواره تحت هر شرایطی به دیگران اعتماد محض داشته باشید . طبیعی است که نتوانیم به همسرمان اعتماد کنیم اتومبیل مان را تعمیر کند در حالی که هیچ گونه اطلاعاتی از تعمیرات ندارد و به همین شکل هرگز نمی توانیم با مکانیک اتومبیل مان در مورد اسرار و راز های شخصی مان صحبت کنیم . باید بیاموزیم توانایی های شخصی مان در زمینه اعتماد بالاتر ببریم و آن را به افراد خاص و شرایط خاص محدود کنیم .

نکته جالب که وجود دارد این جاست که دیدگاه و نظر زنان و مردان در مورد اعتماد به حدی با یکدیگر متفاوت است که در این آزمون و امتیازات و سئوالات جداگانه ای برای آنها در نظر گرفته شده است. همان گونه که در جملات آزمون نیز مشاهده کرده اید اعتقاد و تفکر زنان در مورد مساله اعتماد خاص تر از مردان است . همچنین زنان ساده تر از مردان اعتماد می کنند و حتی پس از این که فردی غیر قابل اعتماد بودن خود را به آنها نشان داد ساده تر از مردان فرصت دوباره ای به او می دهند و مجددا به او اعتماد می کنند . اگر امتیاز شما در یکی از دسته ها کمتر از حد میانگین بوده و در مابقی دسته ها در حد معمول یا بالاتر باشد می توانید از این مساله استفاده کرده و اطلاعات مفید و موثری نه تنها در مورد شخصیت خودتان بلکه در مورد ارتباطتان با فردی که در این آزمون او نامیده شده است به دست آورید .

مساله رازداری برای زنان و مردان کاملا مجزا است . همه ما در اطرافیان و دوستانمان افرادی را می شناسیم که می توانیم به راحتی مهم ترین رازهایمان را با آنها در میان بگذاریم بدون این که هرگونه نگرانی در مورد فاش شدن اسرارمان داشته باشیم اما هرگز نمی توانیم با آنها قراری بگذاریم چون هرگز به موقع در محل قرار خود حاضر نمی شوند . قطعا چنین فردی قابل اعتماد است اما به یاد داشته باشید که هرگز با او در مورد اسرار و رازهای مهم و شخصیت تان صحبت نکنید .

اگر این مساله را قبول ندارید یک بار دیگر به جملات آزمون پاسخ دهید و این بار فرد دیگری را در نظر بگیرید . اگر این بار نتیجه متفاوتی به دست آوردید و نتیجه به نظرتان قابل قبول بود کمی در ارتباطان با فرد مورد نظر تجدید نظر کنید . اما اگر دور دوم نیز در همان دسته امتیاز کمی بدست آوردید باید به خودتان بیشتر توجه کنید چون شما در این زمینه مشکل دارید و برای رفع مشکل دست به کار شوید .از خودتان بپرسید چرا تا این حد در این زمینه به دیگران بی اعتماد هستید.

اما اگر در تمام دسته ها امتیاز پایین تر میانگین کسب کردید یک بار دیگر آزمون را در ارتباط با فرد دیگری پاسخ دهید و اگر مجددا امتیاز کم تری کسب کردید شما به طور کلی در اعتماد کردن به دیگران مشکل دارید و با مشکل بی اعتمادی مواجه هستید و این بی اعتمادی به ارتباطات شما با دیگران آسیب می زند در نتیجه نمی توانید ارتباط رضایت بخشی را باد یگران تجربه کنید .

تجربه نشان می دهد دشوار ترین مساله اعتماد مجدد است یعنی پس از این که یک بار فردی غیر قابل اعتماد بودن خود را به ما نشان داد بسیار دشوار است که بتوانیم دوباره به او اعتماد کنیم حتی اگر اتفاقی که بار اول رخ داده است عمدی نبوده و دلایل قانع کننده ای برای آن وجود داشته باشد. اعتماد شکننده دشوار است آنچه که شکسته شده را دوباره دقیقا به حالت اول بازگرداند.

خوب است بتوانیم بیاموزیم چگونه اعتماد از دست رفته را مجددا به دست آوریم اما تنها زمانی که رابطه ارزش ادامه یافتن را داشته باشد.

رای post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا