سبک زندگی

نشانه های افسردگی را بشناسید

از کجا بدانیم افسرده شدیم؟!

فهرست مطالب

افسردگی بیماری بدی نیست و هرکسی ممکن است در زندگی 1 بار دچار آن شود، اما اگر ما نشانه های افسردگی را بدانیم هنگامی که در معرض مبتلا شدن به آن باشیم می توانیم به سرعت خود را درمان کنیم. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با نشانه های افسردگی صحبت کنیم پس با محبوب ترین مجله اینترنتی همراه باشید.
موفق هستید ؟

پس افسرده اید !

 نشانه های افسردگی  چیست؟

نشانه های افسردگی را بدانید و از مبتلا شدن به آن جلوگیری نماید. نظرتان درباره افراد با اعتماد به نفس بالا, سختکوش, شجاع, خونسرد و اجتماعی چیست؟ افراد موفق و خوشبخت چطور؟ شما را نمی دانیم اما دانشمندان مدعی اند شاید آنها افسرده باشند. چه کسی افسرده است؟ سئوالی که روان شناسان ادعا می کنند جوابش را می دادند و نشانه های تخصصی اش را می شناسند اما در باور عمومی به هر فرد ناراحت و غمگین افسرده می گویند. تا حالا فکر کرده اید روزی چند بار از این واژه درباره خودتان و دیگران استفاده می کنید؟ آیا نشانه های افسردگی, به خصوص در سال ها و دهه های پیش است؟ شاید خیلی ها به این پرسش ها پاسخ مثبت دهند و به نظرشان افسردگی حالتی کاملا مشخص و قابل تشخیص است.

علائم و نشانه های افسردگی را دقیقتر بشناسید

با این حساب, افسردگی یعنی کسی که ناراحت و غمگین است, علاقه ای به زندگی ندارد. از خواب و خورد و خوراک افتاده است و شاید هم به خودکشی فکر می کند. شکی نیست که این علائم بسیار جدی هستند و می توانند نشانه های افسردگی باشند اما پژوهش های اخیر نتایج شگفت انگیز داشته است. ثابت شده علائم و دلایل افسردگی می تواند بسیار گسترده تر از این حرف ها باشد, تا حدی که ممکن است خود شما هم الان افسرده باشید ولی روح تان هم از آن بی خبر باشد. دانشمندان مدعی اند اگر از 10 علامت زیر, چند مورد را در خودتان سراغ دارید, کمی به فکر باشید. البته این طور نیست که اگر این علائم را در خود و دیگران مشاهده کردید, آنها حتما افسرده اند اما شاید احتمالش وجود داشته باشد. بنابراین هدف از این مقاله نوعی آگاهی داده است نه ارائه روش های تشخیصی قطعی.

1- شجاع و با اعتماد به نفس هستید

دانشمندان می گویند افراد موفق و با اعتماد به نفس بالا معمولا به درجه هایی از افسردگی مبتلا هستند. در واقع آنها اعمالی را انجام میدهند که با احساساتشان در تضاد است . با این حساب , برای مثال تاجرانی که با سر سختی و چنگ و دندان با رقیبان شان رقابت می کنند یا کارمندانی که به همه سوابق کاری شان پشت می کنند و استعفا می دهند تا کسب و کار خود را راه بیندازند , شاید قابل تحسین و موفق به نظر برسند اما خودشان با چالش های جدی روحی و روانی و استرس رو به رو هستند و ممکن است حتی افسرده باشند . شاید عجیب به نظرتان برسد اما دانشمندان دلیل این مساله را یافته اند . در واقعا , وقتی فردی افسرده است و خودش خبر ندارد , سعی می کند با کنترل شرایط , خود را از بحران نجات دهد . نتیجه ؟ تلاش و مبارزه بیشتر برای دستیابی به اهداف بالاتر و نفی غم و ناراحتی درونی . آیا همیشه این روش جواب میدهد ؟ شاید تصور کلیشه ای افراد موفق و ثروتمند ولی همیشه غمگین در سریال های تلویزیونی سال های اخیر ناخواسته این موضوع را به ما گوشتزد کرده است اما آن را نادیده گرفته ایم .

نشانه های افسردگی
نشانه های افسردگی

2 – نسبت به همه چیز بی تفاوت هستید

افسرده در باور عمومی کسی است که دائم غمگین باشد , میل به غذا نداشته باشد و همیشه از ته دل آه بکشد و افسوس بخورد ; البته اگر اشکی هم بریزد به کسی بر نمی خورد . با این حال , پژوهش ها نشان داده اند سردی و بی تفاوتی نسبت به محیط اصراف به طور کلی سرکوب کردن احساسات نشانه های افسردگی هستند . تجربه نشان داده است این افراد اضطراب و استرس تحمل می کنند چون بر خلاف چهره غم زده افراد افسرده , چهره سنگی و سرد این افراد مانع از هرگونه همدلی و درک متقابل از طرف اطرافیان می شود . بنابراین دیگران به جای کمک و همدلی , بیشتر از آنها دور می شود و آنها را با یک دنیا غم و غصه تنها می گذارد .

بیشتر بخونید
پیشگیری از اعتیاد

3 – حوصله شنیدن تعریف و تمجید را ندارید

واقعا چنین افرادی وجود دارند ؟ چه کسی از محبوبیت و تشویق شدن بدش می آید ؟ با این حال , اگر حوصله شنیدن تعریف و تمجید های دیگران را ندارید و به طور کلی از روابط گرم و صمیمانه با اطرافیانتان فراری هستید , خیلی هم به خودتان ننازید و آن را به پای بی نیازی و خاکی بودن و این حرفا نگذارید چون به گفته متخصصان این اخلاق نه تنها امتیاز مثبتی محسوب نمی شود بلکه یکی از نشانه های ابتلا به افسردگی است .

4 – زیاد هله هوله می خورید

به نظرتان لواشک بهترین خوراکی دنیاست ؟ عاشق چیپس و پفک هستید ؟ بستنی هوش از سرتان می پراند ؟ شما افسرده اید ! اگرچه کمی اغراق کردیم اما با این حال دانشمندان معتقدند افراد گاهی از خوراکی ها به عنوان نوعی تسکین دهنده استفاده می کنند . همه ما تصویر نخ نمای فرد عصبی و ناراحتی را که سیگار می کشد , بارها و بارها دیده ایم اما انگار هله هوله ها هم همین حس را ایجاد می کنند . فرد آنها را مصرف می کند تا کمی به ذهنش فرصت دهد تا افسردگی اش را فراموش کند . البته نیاز به ذکر نیست که این روش – گاه ناخود آگاه – تیغ دولبه است چون فرد , هم باید با افسردگی اش مبارزه کند و هم با چاقی و اضافه وزن ناشی از این درمان خودسرانه .

5 – اگر واکنش درستی ندارید

افرادی که افسرده هستند ولی خبر ندارند , واکنش درستی نشان نمی دهند ; برای مثال سر موضوع بی اهمیتی جنجال به پا می کنند ولی نسبت به خبرهای ناگوار بی تفاوت اند . بنابراین اگر دیدید برای مثال شوهرتان از دیدن شکار شدن یک بچه آهو توسط یوزپلنگ ها به گریه می افتد اما مدارکی را که ثابت می کند شریکش دارد سرش کلاه می گذارد , پاره می کند و یا تهدید صاحبخانه را جدی نمی گیرد و در عوض از شما می پرسد :” شام بریم بیرون ؟” انگار باید یک فکر اساسی کنید چون او افسرده است .

نشانه های افسردگی
نشانه های افسردگی

6 – سخت کار می کنید نه هوشمندانه

همیشه سخت کار کردن امتیاز نیست چون ثابت شده افراد افسرده توان حل مشکلات و یافتن راه حل های خلاقانه را ندارند و به جای آن بیشتر و سخت تر کار می کنند . آزمودن راهی که بارها اشتباه بودنش ثابت شده , نشان می دهد بروز افسردگی در شما جدی است . از سوی دیگر , افراد سرزنده و شاداب می توانند با صرف کمترین هزینه و انرژی راه حل هایی هوشمندانه برای حل مشکلات شان بیابند . بنابراین اگر دوست تان در کمتر از یک روز و بدون زحمت به موفقیتی دست پیدا کرد که شما پس از یک ماه تلاش شبانه روزی حتی به آن نزدیک هم نشده اید , به جای نفرین و لعنت فرستادن به شانس بدتان و یا متهم کردن او به خوش شانسی یا پارتی بازی , فقط یک لحظه افکار منفی را کنار بگذارید و بی طرفانه راه حل خودتان را با راه حل های او بسنجید . آیا واقعا از نظر خلاقیت و هوشمندانه بودن در یک سطر قرار دارند ؟ نه دیگر ! قرار شد بی طرفانه قضاوت کنید .

7 – بسیار اجتماعی هستید

از قدیم افراد اجتماعی و با روابط عمومی بالا همیشه محبوب بوده اند ; بنابراین واقعا چه کسی باور می کند این رفتار که نشانه سلامت روانی است , در واقع پوششی برای پنهان کردن افسردگی باشد . البته صبر کنید ! دانشمندان معتقدند خط باریکی بین روابط اجتماعی واقعی و کاذب وجود دارد . همه افراد اجتماعی افسرده نیستند اما اگر این رفتار تنها به دلیل سرپوش گذاشتن و فرار از افکار منفی و ناراحتی های ذهنی باشد , مسر را اشتباه آمده اید . شاید به همین دلیل است که گاهی بدون این که دلیلش را بدانیم از بعضی از افراد اجتماعی و خوش برخورد در محل کار یا جمع های خانوادگی و دوستانه خوشمان نمی آید . در واقع , زبان بد آنها فریاد می زند که انگیزه اصلی شان فرار از مشکلات است اما این فریاد در هیاهوی روابط اجتماعی متعدد و گسترده گم می شود .

بیشتر بخونید
روش های تقویت انرژی بعد از نهار

8 – اگر کلا اعصاب ندارید

با بعضی ها اصلا نمی شود دو کلمه حرف زد چون همنوز کلمه اول از دهان تان خارج نشده که آنها کار را به مخالفت و بعد دعوای لفظی و شاید هم کتک کاری می کشانند یا همین که موقع رانندگی یک بوق کوچک می زنید تا اتومبیل جلویی راه را برایتان باز کند , طرف وسط بزرگراه دستی را می کشد و با قفل فرمان می آید سراغتان . شاید هم همکارتان یقه تان را در آبدارخانه می گیرد که چرا مثلا اینقدر خودتان را لوس می کنید و ایده های بکر تحویل رئیس تان می دهید. اگر این افراد از نظر شما آدم های بی اعصابی هستند , از نظر دانشمندان افسرده اند. آنها معتقدند یکی از روش های نه چندان هوشمندانه مقابله با افسردگی این است که به دیگران نشان دهید هیچ کس حریفتان نیست . البته شانس همیشه با این افراد یار نیست چون گاهی وقت ها دردهای فیزیکی ناشی از کتکی که می خورند, باعث می شود حداقل برای چند ساعت درد روحی شان را فراموش کنند .

نشانه های افسردگی
نشانه های افسردگی

9 – اگر از تمام شدن سریال مورد علاقه تان ناراحت می شوید …

دانشمندان می گویند وقتی از تمام شدن موضوعی که مدت زمان طولانی ذهن تان را مشغول کرده است. ناراحت می شوید ; ماند پایان یک سریال یا برنامه تلویزیونی , فیلم سینمایی تاثیر گذار و حتی بازسازی خانه . این ها می تواند دلیل بر وجود افسردگی باشند. فکر می کنید یکی از اصلی ترین دلایل افسردگی در سال 2009 رکورد اقتصادی جهانی بوده است؟ خیر . فیلم علمی تخیلی ” آواتار ” ساخته جیمز کامرون یک تنه بار افسرده کردن ملت را به دوش کشیده است. بهانه افسردگی 90 درصد افراد این بوده که چرا دنیای خیالی فیلم واقعی نیست. در واقع , آنها به حدی با داستان و شخصیت های همذات پنداری کرده اند که تحمل تمام شدن فیلم و پایان حضور در این دنیای خیالی را نداشته اند. آخرین قسمت مجموعه فیلم های ” هری پاتر ” در سال گذشته نیز چنین تاثیز به مراتب کمتری را روی افراد گذاشته است . از تاثیر تمام شدن سریال “مادرانه ” و ” دودکش ” که دیگر نگو و نپرس !

10 – در عالم هپروت سیر می کنید

انسان است و رویاهایش اما گاهی روپاپردازی نشانه افسردگی است دانشمندان می گویند افرادی که افسردگی دارند اما قدرت کنترل آن را دارند . سرانجام به رویا پردازی روی می آورند . رویاپردازی را که نمی توان متوقف کرد . پس از کجا متوجه شویم رویاهایمان طبیعی است یا نشانه افسردگی ؟ جواب ساده است ; اگر رویای شما این است که برای مثال صاحبخانه شوید و این رویا قابل تقسیم شدن به مراحل کوچک تر و قابل دستیابی است . مشکلی ندارید اما اگر می خواهید شب بخوابید و فردا صبح به عنوان یک سوپر استار سینما یا صاحب نصف جزایر قناری از خواب بیدار شوید . افسرده اید .

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا