سبک زندگی

10 توصیه برای پیشگیری اعتیاد در کودکان و نوجوانان

اعتیاد یک بلای خانمان سوز می باشد که اگر دیر به کمک فرد درگیر شده برسیم ممکن است هیچگاه نتواند آن را ترک کند. در این مقاله قصد داریم تا به راه های پیشگیری اعتیاد در کودکان و نوجوانان بپردازیم. این روزا متاسفانه مصرف مواد در بین نوجوانان و جوانان بسیار باب شده است که اگر راه ها و روش ها را بدانیم میتوانیم به راحتی از آن پیشگیری کنیم. با مجله اینترنتی محبوب ترین ها همراه باشید.

10 راه پیشگیری اعتیاد در کودکان و نوجوانان

1- اگر خود شما انسان تک بعدی هستید و تمام عمرتان را فقط کار کرده اید یا درس خوانده اید, فرزندتان را از همان دوران کودکی تشویق کنید تا به ابعاد مختلف زندگی خود بپردازند. به آنها این مهارت را بیاموزید که زندگی فقط درس خواندن نیست بلکه ترکیبی از درس خواندن, ارتباط با دوستان و اقوام, تفریح , سرگرمی و بازی و سایر جنبه هاست. زیرا انسان های تک بعدی دیدشان تونلی و تنها معطوف به بعد یا ابعاد محدودی از زندگی است.
2- به فرزند خود فرصت تجربه کردن زندگی را بدهید. بعضی پدرها و مادرها به دلیل ترس ها و نگرانی های درونی خود به کودک و نوجوانشان اجازه نمی دهند زندگی را تجربه کنند و آنها را از این فرصت طلایی محروم می سازند, در حالی که از منظر روان شناسی توصیه می شود اگر موضوعی خطری ندارد اجازه دهید کودک آن را تجربه کند و درس ها و آموزنده های لازم را کسب کرده و حتی اگر آن را اشتباه انجام داد بگذارید اشتباه کند اما این درس را بیاموزد که کارش اشتباه بوده و نباید آن را دوباره تکرار کند . افرادی بسیاری را دیده ام که پیام والدینشان از دوران کودکی این بوده ” همیشه سعی کن دختر یا پسر خوبی باشی ” , ” هرگز اشتباه نکن … ” و … این گونه افراد در بزرگسالی تبدیل به افرادی می شوند که به لحاظ توانایی های روان شناختی “فلج” , “ناتوان ” و “ناپخته و بی تجربه ” خواهند بود.
پیشگیری اعتیاد در کودکان و نوجوانان
پیشگیری اعتیاد در کودکان و نوجوانان
3- سویم راه از راه های پیشگیری اعتیاد در کودکان و نوجوانان اگر قرار باشد برای فرزندتان فقط یک چیز بخرید, سعی کنید دوستان خوبی برای آنها بخرید !! شما می توانید از طریق برقراری ارتباط و مراوده با خانواده ها و دوستان مناسب به طور غیر مستقیم فرصت های دوست یابی را برای فرزند خود فراهم کنید و اصطلاحا ذائقه دوستی و ارتباط فرزندتان را به سمت و سوی مناسب سوق دهید.
4- به خاطر داشته باشید که قائده گفت و گو میان فرزند و والد در کودکی 10 به 1 است یعنی پدر و مادر در ازای هر 10 کلمه ای که کودک می گوید 1 کلمه بگویند و این قائده در نوجوانی 20 به 1 خواهد بود . بنابراین پدر و مادری کردن در دوره کودکی نیاز به دو گوش شنوا و یک زبان گویا دارد . متاسفانه برخی از والدین به پیروی از سبک های فرزند پروری دیکتاتوری , در ارتباط با فرزندان خود صرفا متکلم وحده هستند و به کودک یا نوجوان خود اجازه نمی دهند که نگرانی ها , اضطراب ها , ترس ها و ایده های خود را آزادانه بیان کند بلکه توقع دارند در مقابل آنها تنها سکوت کند و گوش بدهد .
پیشگیری اعتیاد در کودکان و نوجوانان
پیشگیری اعتیاد در کودکان و نوجوانان
5- پدر و مادر باید بدانند که هرگز نمی توانند کودک و نوجوان خود را به عنوان دوست و سنگ صبور خویش انتخاب کنند و دائم اضطراب ها , ترس ها و نگرانی هایشان را با او در میان بگذارند , زیرا ذهن و فضای روان شناختی کودک توان و گنجایش شنیدن , درک کردن و هضم مشکلات و گرفتاری های دنیای بزرگسالی را ندارد . بر عکس , پیشنهاد می شود پدر و مادر دوست فرزندان خود باشند به نحوی که کودک و نوجوان همواره بتواند درباره نگرانی ها و اضطراب های خودش با والدین صحبت کند .
6- برخی از پدر و مادرها متخصص نهی کردن و بر حذر داشتن فرزند از انجام کار بد هستند یعنی در فرآیند تربیت فرزند , تنها از عبارات منفی استفاده می کنند نظیر این که “منزل فلان دوستت نروی ” , ” دست توی کیف من نکنی ” , “به من دروغ نگویی ” و … اما به ندرت به کودک یا نوجوان خود می گویند چه کار درستی را انجام بدهد . نکته قابل توجه این جاست که در روان شناسی مفهومی وجود دارد به نام “پیش گویی خود کام بخش ” که ثابت کرده است که هرگاه شما دائم به کودکی تایید کنید که “فلان کار بد را انجام ندهی ” یا ” نکند آن کار بد را انجام بدهی ؟ ” متاسفانه شما با آن روش دارید مجوز انجام آن کار را صادر می کنید . در عوض توصیه می شود بیش از ترساندن فرزند خود از کار بد اولا الگویی برای انجام کارهای خوب باشید و ثانیا او را به انجام کارهای مثبت تشویق کنید .
7- پیش از آنکه فرزندان نسبت به موضوعاتی نظیر مواد مخدر , رابطه با جنس مخالف و … حساس و کنجکاو شوند درباره این موضوعات با آنها صحبت و گفت و گو کنید . زیرا قاعده کلی این است که وقتی فرزند ما نسبت به پدیده ای حساس و کنجکاو شد یا کششی نسبت به آن پیدا کرد دیگر منتظر ما نخواهد ماند به او آگاهی و اطلاعات بدهیم بلکه خودش دست به کار خواهد شد و از سایر منابع اطلاعاتی موجود نظیر : دوستان , اینترنت , و … هر آنچه را که بخواهد به دست خواهد آورد و لذا مداخله دیر هنگام ما موثر نخواهد بود.
پیشگیری اعتیاد در کودکان و نوجوانان
پیشگیری اعتیاد در کودکان و نوجوانان
8- والدین آگاه و توانمند فرزند خود را کنترل , چک و بازپرسی نمی کنند اما بر رفتار و روابط آنها نظارت دارند دقت داشته باشید که معنای نظارت با کنترل و چک کردن کاملا متفاوت است. نظارت , بسیاری از اوقات می تواند نا محسوس باشد برای مثال نظارت بر ساعات آمد و رفت فرزند , عملکرد تحصیلی او , ارتباط با دوستانش و … مثالی از نظارت داشتن بر کودک و نوجوان است که هم اکنون که در حال مطالعه این متن هستید مطلع باشید که فرزند شما کجا و با چه کسی است ؟ البته لازم است مراقب مرز میان نظارت و کنترل وسواس گونه باشید.
9- به نشانه ها و علائم رفتاری و هیجانی فرزندتان توجه کنید و بی تفاوت از کنار آنها نگذرید. برخی از نشانه هایی که در ادامه ذکر می شود ممکن احتمال سوء مصرف مواد را در فرد مطرح کند , نشانه هایی نظیر : تغییر کردن دوستان قبلی و شروع ارتباط با دوستان جدید , تغییر در عاداب خواب و بیداری و خورد و خوراک , آفت عملکرد تحصیلی, رفتار سرکشانه توام با پرخاشگری, خصومت ورزی و فقدان حس همکاری, گوشه گیری, انزوا و افسردگی , تغییرات ناگهانی خلقی , پنهان کاری, درخواست های غیر قابل تو جیه پول.
10-در عین داشتن نظارت بر فرزندان, چنان چه با دلیل و مدرک شک کردید که احیانا فرزند شما درگیر مصرف ماده ای شده است اصلا و ابدا دست روی دست نگذارید با این تصور که او خودش بلاخره موضوع را به من خواهد گفت یا این که سرش به سنگ خواهد خورد یا اگر در خصوص موضوع با او صحبت کنم ممکن است احترام میان ما از بین برود بلکه باید هرچه سریعتر در زمان و مکان مناسب و البته با دلیل و مدرک و در مرحله اول به شکل خصوصی با او صحبت کنی.
5/5 - (1 امتیاز)

بیشتر بخونید
هدیه روز مادر چی بخریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا