دانستنی ها

باید ها و نباید های داشتن ماکروفر در آشپزخانه

فهرست مطالب

آیا با باید ها و نباید های داشتن ماکروفر در آشپزخانه آشنا هستید؟ میدانید که هر وسیله برقی یک سری شرایط و نکاتی دارد که قبل از هر چیزی باید با این موارد آشنا باشید. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل با بباید ها و نباید های داشتن ماکروفر در آشپزخانه آشنا شویم. پس با محبوب ترین ها همراه باشید.

در پخت غذا داخل ماکروفر مهم ترین نکته اطمینان از پخته شدن کامل غذاست. غذا زمانی پخته است که مرکز ترین نقطه آن کاملا داغ شده باشد.

باید ها و نباید های داشتن ماکروفر در آشپزخانه چیست؟

ماکروویو ( البته اسم درست آن ماکروفر بوده و از تکنیک ماکروویو در ساخت آن استفاده شده است) پیش از اینکه توسط عروس خانم ها برای تکمیل کلاس جهیزیه شان کشف شود، در جنگ جهان دوم، به عنوان اساس رادار برای جهت یابی و تشخیص مکان هواپیماهای دشمن در نبردهای طولانی کشف و مورد استفاده قرار گرفت اما داستان از چه قرار بود؟ در سال 1945 میلادی به طور اتفاقی یک مهندس آمریکایی به نام ” پرسی لی بارون اسپنسر ” که در زمینه ساخت ابزار رادار کار می کرد، متوجه شد شکلات که در جیبش بوده آب شده است. او با بررسی بیشتر دریافت امواج ماکروویو باعث ایجاد این گرما و آب شدن شکلات در جیب او شده است . بعد از آن اولین اجاق ماکروویو یا ماکروفر خانگی ساخته شد.

نکات مهم به هنگام استفاده از ماکروفر
نکات مهم به هنگام استفاده از ماکروفر

حالا ماکروفر دیگر خیلی با کلاس نیست چون در اغلب خانه ها پیدا می شود . شاید اصلا هم از آن استفاده نشود. به همین دلیل می خواهیم یک بار دیگر گرد و غبار زمانه را از روی ماکروفرهای دکوری برداریم و ببینیم این دستگاه اصلا به چه دردی می خورد و استفاده از آن خوب است یا بد و باید ها و نباید های داشتن ماکروفر در آشپزخانه را بیشتر بشناسیم.

گروه های در خطر

اگر فرض را بر این بگذاریم که اشعه ماکروفر هیچ خطری ندارد، بنابراین گروه های در خطر هم نداریم. به این ترتیب برای پختن یا گرم کردن غذای همه گروه های از کوچک و بزرگ می توان از این وسیله استفاده کرد اما اگر نگران اشعه آن باشم، اصلا باید استفاده از آن را کنار بگذارم اما بهتر است غذای گروه ها با ماکروفر تهیه یا گرم نشود :

  1. زنان باردار : به هر حال اشعه است و می تواند اثراتی مخرب روی جنین داشته باشد.
  2. نوزادان و کودکان : این گروه ها نیز جزء گروه ها خاص محسوب می شوند به این دلیل که بدن آنها می تواند به سرعت تحت تاثیر هر عامل محرک قرار گیرد.
  3. بیماران : ضعف سیستم ایمنی در بیماران به ویژه افراد مبتلا به بیماری های سخت، آنها را در برابر عوامل مانند امواج و … ضعیف می کند.
  4. اثر روی غذا : زمان که مولکول ها غذا، به ویژه اگر آبدار باشند، با سرعتی که به آن اشاره شد , شروع به حرکت کنند، به سرعت گرم می شوند. علت آن هم ساییده شدن سریع این ذره ها به یکدیگر است. بنابراین اشعه ایجاد شده توسط مولد این دستگاه، به طور مستقیم روی مولکول ها غذا اثر می گذارد.
بیشتر بخونید
ویژگی رنگ ها چیست؟ در هر جا از چه رنگی استفاده کنیم؟

موج و غذا و باید ها و نباید های داشتن ماکروفر در آشپزخانه

درباره این دستگاه , پخت غذا و مساله “امواج ” و تاثیر آن روی سلامت بدن مطرح است. هر چند سازندگان این دستگاه معتقدند اشعه آن به سلامتی آسیب نمی رساند اما باید درباره آن به چند نکته اشاره کرد.

مزایای استفاده از مایکروویو چیست؟
مزایای استفاده از مایکروویو چیست؟

جای سئوال دارد

درباره خوب و بد استفاده کردن از ماکروفر دو نظریه وجود دارد، برخی معتقدند تماس اشعه با غذا می تواند سلامت را تهدید کند.

به همین دلیل هم توصیه می کنند زمانی که ماکروفر روشن است، حداقل یک متر از آن فاصله بگیریم اما گروه دوم عقیده دارند امواج ماکروفر نیز مانند امواج تلفن همراه و … بوده و تاثیر منفی روی سلامت ما ندارند. علاوه بر اینکه معتقدند اگر ماکروفر با اصول صحیح طراح شده باشد، موجی به بیرون نشت نکرده و در نتیجه خطرساز نیست اما گروه اول در مقابل به تاثیر مستقیم اشعه روی غذا اشاره کرده و معتقدند این تاثیر خطرساز است. در واقع پژوهشگران نیز به پاسخ درستی درباره استفاده یا عدم استفاده از ماکروفر نرسیده اند!

بیشتر بخونید
نکات مهم کاهش وزن

زمینه تولید حرارت و باید ها و نباید های داشتن ماکروفر در آشپزخانه

داخل ماکروفر یک نوسان ساز و یک مولد موج قرار دارد. امواج با طول موج کوتاه توسط نوسان ساز ایجاد می شوند. این وسیله چیزی حدود 300 مگاهرتز یعنی 300 میلیون بار در ثانیه نوسان ایجاد می کند. همین نوسان ها، باعث گرم شدن غذا می شود.

باید ها و نباید های استفاده از ماکرووویو
باید ها و نباید های استفاده از ماکرووویو

چند نکته ماکروفری و باید ها و نباید های داشتن ماکروفر در آشپزخانه

  • رعایت فاصله : بعد از روشن کردن ماکروفر، بهتر است کنار آن نایستید و فاصله یک متر را رعایت کنید.
  • سلامت غذا : برای حفظ سلامت غذا حتما از ظرف های ویژه ماکروفر استفاده کنید.
  • حفظ کیفیت : برای این که غذا خشک نشده و ترکیب های تغذیه ای آن حفظ شود، در ظرف را ببندید و سپس آن را داخل ماکروفر بگذارد.
  • ادویه کمتر : از نمک و فلفل کمتر برای پخت غذا استفاده کنید تا غذا آب خود را از دست نداده، خشک نشود.
  • مسدود نکنید : منفذهای طبیعی دستگاه را که برا خروج گرماست، نپوشانید. فاصله ماکروفر را از هر طرف به اندازه لازم با دیوار یا کابینت در نظر بگیرید. روی دستگاه هم چیزی نگذارید.
  • یک لحظه صبر : غذای پخته شده در ماکروفر نیاز به یک زمان کوتاه توقف بعد از پختن دارد. بنابران بعد از بیرون آوردن غذا از ماکروفر بگذارید برای دقائقی غذا داخل همان ظرف به صورت در بسته بماند.
  • بسته به وضعیت غذا : مواد غذایی ای که متراکم هستند باید در زمان طولانی و حرارت کمتر بپزند.

از گذاشتن مواد غذایی در بسته مثل تخم مرغ و کنسروها در ماکروفر خودداری کنید . در غیر این صورت منتظر انفجار باشد !

 

همچنین بخوانید:

 

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا