دانستنی هادکوراسیون

ویژگی رنگ ها چیست؟ در هر جا از چه رنگی استفاده کنیم؟

فهرست مطالب

آیا با ویژگی رنگ ها آشنا هستید؟ معنا و مفهوم رنگ ها را تا چه میزان میدانید؟ موقعی که به رنگ ارغوانی می نگرید، از نظر روحی، جسمی و معنوی چه حالی پیدا می کنید یا رنگ سبز یا زرد چه وضعی برایتان پیش می آورد؟ با محبوب ترین ها همراه باشید تا به طور کامل با ویژگی رنگ ها آشنا شوید.

آشنایی با ویژگی رنگ ها

کاربرد رنگ به هزاران سال قبل بر می گردد. مصریان باستان در بخش های مهم دوران زندگی خویش از رنگ برای سبز کردن کف معابدشان گرفته تا رنگ های خورشیدی تشکیل شده از سنگ های قیمتی و بلورها به قصد التیام بخشی، سود می جستند. آن گونه که از اسناد مربوط به 2000 سال پیش بر می آید، چینی ها، بیماری ها رابه وسیله ی رنگ تشخیص می دادند. اساسا رنگ، نوری است برخوردار از طول موج ها و بسامدهای متغیر و هر رنگی خواص خاص خود را دارد. مثلا طول موج رنگی نارنجی 590 تا 610 نانو متر (ان ام ) و طول موج رنگ آبی 450 تا 500 نانو متر است.

ویژگی رنگ ها در زندگی چیست؟

رنگ در زندگی ما نقش عمده ای دارد. آن چنان که نیرو، قسمتی از طیف الکترومغناطیسی را به وجود می آورد، نیروی رنگ حاصل از نور هم در رنگ درمانی به کار می رود. نیروی رنگ بر تمام سلول های زنده اثر می گذارد و اگر به طور مشخصی مورد استفاده قرار گیرد، امکان دارد رنگ بر تمامی موجودات مشتمل بر انسان، گیاه و حیوان تا ثیر عمیق و شفا بخشی داشته باشد. مطابق یک واقعیت علمی هر چیز نوسانی دارد و نشان می دهد. امکان دارد رنگ هایی که جذب می کنیم یا در مقابلشان عکس العمل نشان می دهیم، بر دستگاه های عصبی وغدد درون ریز و آزاد شدن هورمون ها و سایرمواد آلی درون بدنمان اثر بگذارد. در ضمن رنگ ها می توانند بر نیروهای نامشهودتر دستگاه چاکرا تاثیر نهد.

ویژگی رنگ ها در زندگی
ویژگی رنگ ها در زندگی

شاید این وضعیت بر حالات روحی، عاطفی، روان شناختی و جسمانی اثر گذارد و برای رفع انواع مشکلات از جمله ی عوارض حاصل از فشارروحی (استرس) همچون بی خوابی، افسردگی، تنگی نفس (آسم) و اختلالات رفتاری مفید است. به خصوص در بازگشت سلامت پس از عمل جراحی، بیماری، ایجاد خلاقیت و فراگیری سودمند است.

بیشتر بخونید
اهمیت به ایمنی عدسی عینک کودکان

معمولا رنگ درمانگران کاربرد رنگ رابا سایرعوامل مکمل همچون رایحه درمانی، ماساژ، بازتاب شناسی، بلورها و … در می آمیزند. درمانگر درباره پیشینه پزشکی، سلامت جسمانی، حالت روانی فرد اطلاعاتی به دست آورده و سپس بسامد های خاص رنگ مورد نیاز او را تشخیص می دهد. برای انجام این عمل چندین راه وجود دارد از جمله ابزار مخصوص آزمایش قدرت عضله با توجه به رنگ و جدول های شناختی. امکان دارد نوعی رنگ درمانی شامل اعمال تمرینات تنفسی، بلورها، نور و … باشد. عموما رنگ اصلی با رنگ مکمل همراه است (مثلا آبی با نارنجی). شاید نورها مدام یا به طور موزون به کار روند. ممکن است در مورد چگونگی استفاده بهتر از رنگ در خوراک، پوشاک، خانه و محیط کار توصیه هایی به شما بشود.

در ادامه با ویژگی رنگ های اصلی آشنا خواهید شد:

  1. مشکی
  2. قرمز
  3. سبز
  4. ارغونی
  5. سفید
  6. صورتی
  7. آبی
  8. زرد
معنا و ویژگی های رنگ ها
معنا و ویژگی های رنگ ها

رنگ مشکی

سیاه نشانه قدرت، اقتدار، پایداری،  ایستادگی و قوت است. همچنین رنگی است مربوط به هوشمندی. پوشاک سیاه، افراد را لاغرتر نشان می دهد. گاهی سیاه، نمادی از شرارت قلمداد می گردد. سیاه، رنگی است که عواطف و هیجانات شدید را بر می انگیزاند.

رنگ قرمز

اگر می خواهید جلب توجه کنید، از این رنگ کمک بگیرید. قرمز، نشانه حرکت و هیجان است. کسانی که اطرافشان را سرخی گرفته باشد، ضربان قلبشان کمی تندتر شده و حس می کنند اندکی از نفس افتاده اند! پوشیدن لباس قرمز شما را تا حدی چاق تر نشان می دهند و یقینا بیشتر جلب توجه می کنید. سرخی، نماد زندگی است و نشان عشق، دلدادگی و بخشش شمرده می شود.

رنگ سبز

به رنگ بالندگی و طبیعت شهرت دارد. سبز، رنگی است آرامش بخش و خوشایند حواس پنجگانه. سبز تیره جنگلی به اصطلاحاتی چون محافظه کارانه، مردانه و ثروت ربط دارد. اتاق های بیمارستان ها به رنگ سبز روشن است به این دلیل که بیماران را آرام می کند. علاوه بر این معرف رشک و حسد، خوش اقبالی، گشاده دستی، بخشندگی، باروری و زایندگی است. به آن رنگ صلح، آرامش، هماهنگی، سازگاری، راحتی، آسایش، یکپارچگی و همبستگی هم گفته می شود.

رنگ ارغوانی

ارغوانی، گویای ثروت، توانگری،  بهروزی، کامیابی، آزمودگی  و فرهیختگی است. این رنگ هنگام مشکل گشایی، فعالیت مغز را تشدید می کند. با وجود این، وقتی بیش از اندازه به کار رود، جنبه خود نمایی و تصنعی به شخص می دهد. ارغوانی دقیقا برای پی بردن به راز، خردمندی، عزت و احترام به کار می رود.

بیشتر بخونید
اهمیت تبلیغ در سایت های اینترنتی چیست؟

رنگ سفید

رنگ سفید در بیشتر نقاط دنیا، مظهر پاکی، نابی و ایمنی است. در ضمن در برخی نواحی شرقی جهان برای نمایش نبود رنگ یا بی طرفی به کار می رود. سفید نمایانگر خلاقیت است و تراکم همه رنگها در طیف رنگ به شمار می رود.

رنگ صورتی

نشانه دل سپردگی است. این رنگ آرامش بخش ترین رنگ هاست. غالبا خطرناک ترین جانیان در سلول های صورتی نگهداری می شوند. زیرا بررسی ها نشان داده است که رنگ صورتی نیرو و توان را تحلیل برده و پرخاشگری را فرو می نشاند.

رنگ آبی

بخش اعظمی از جهان و نیز دریاها و اقیانوس ها به این رنگ هستند. در حقیقت آبی موجب می شود که بدن، مواد آرامبخش را تولید کند ولی این موضوع در مورد سایه روشن های آبی صادق نیست. برخی سایه ها ( با آبی بسیار زیاد ) ممکن است حاصل پیام های سرد، بی روح و بی احساسی باشد. در طی قرن ها آبی با پیوستگی، پایداری و وفاداری و خردورزی همراه بوده است. معمولا آدم ها در اتاق آبی رنگ، پر کارتر می شوند چرا که آنان آرام اند و به کارشان توجه دارند. پاره ای پژوهش ها حاکی از آنند که عملکرد ورزشکاران ملبس به لباس آبی بهتر است.

رنگ زرد

رنگ خورشید است و به خنده و نیز خوش بینی و نیک بختی و شاد کامی ربط دارد. افرادی که پیرامونش را چنین رنگی دربر گرفته باشد،  احساس سر خوشی می کنند زیرا مغز در واقع سروتونین ( ماده نشاط آور ) آزاد می سازد. با این وصف، اگر این رنگ شدت یابد، شبیه شعله های آتش می شود. بر پایه مطالعات انجام گرفته، رنگ زرد  سوخت و ساز بدن ما را سریع تر می کند.

مطالب مرتبط:

 

4.9/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا