سبک زندگی

پیش بینی ازدواج

فهرست مطالب

آیا پیش بینی ازدواج  امکان پذیر است؟ منظورمان از پیش بینی ازدواج چیست؟

آیا میدانید خصوصيت‌هاي رفتاري و شخصيتي مي‌تواند تضمين‌کننده يک ازدواج موفق باشد.

شاخص ارزشمندي که مي‌توان بر اساس آن آينده يک ازدواج را پيش‌بيني کرد، كيفيت ارتباط پيش از ازدواج است. مشاهده رفتار دو نفر پيش از ازدواج، شاخص خوبي است كه براساس آن پيش‌بيني كنيم بعد از ازدواج چگونه با هم برخورد خواهند كرد. سوال اساسي‌اي که اين دو نفر مي‌توانند از خود بپرسند اين است: «در اين مدت که همديگر را مي‌شناسيم، چه نسبتي از زمان با هم بودن را صرف رابطه مثبت و آرامش‌بخش و چه مدت را صرف رابطه منفي و تنش‌زا كرده‌ايم؟» البته مدت زمان آشنايي و نوع رابطه تا حدودي تعيين‌کننده ميزان درستي اطلاعات است؛ مثلا دختر و پسري که مدت کمي از زمان شروع آشنايي آنها مي‌گذرد، فرصت زيادي براي شناخت همديگر ندارند. علاوه بر اين، آنهايي هم که در فضاي عاشقانه و رومانتيک با هم ارتباط برقرار کرده‌اند، بهتر است زياد به اطلاعاتي که در مورد همديگر دارند، اعتماد نکنند.

پژوهش گاتمن

يکي از تاثيرگذارترين پژوهش‌ها در اين زمينه، پژوهش‌هاي انجام گرفته به‌وسيله گاتمن است. گاتمن پس از انجام پژوهش‌هاي آزمايشگاهي، از طريق مشاهده رفتار 130 زوج که پذيرفته بودند زندگي زناشويي خود را زير ذره‌بين بگذارند، به اين نتيجه رسيد که برخي از رفتارها و خصوصيات شخصيت زوج، به‌خصوص در ابعاد کلامي، عاطفي و جنسي، تا حد زيادي با رضايت زناشويي آنها مرتبط است و مي‌تواند تضمين‌کننده زندگي مشترک طولاني‌مدت باشد.

گاتمن مي‌گويد: «با مشاهده شکل گفت‌وگو و مشاجره زن و شوهر، مي‌توان احتمال زندگي موفق يا طلاق گرفتن آنها را پيش‌بيني کرد.» وي به 4 خصيصه رفتاري، تحت عنوان «چهار اسب سوار که زندگي مشترک را به سرعت به سمت نابودي و طلاق پيش مي‌برند» اشاره مي‌كند:

انتقاد، سرزنش، جبهه‌گيري و سکوت. به عقيده او، در تمام ازدواج‌ها به نوعي شاهد 4 ويژگي فوق هستيم اما زماني كه اين 4 سوار دائم در زندگي زناشويي حضور داشته باشند، رابطه زوج با مشکل جدي روبرو مي‌شود. در نهايت، زن و شوهر بعد از تلاش‌هاي زياد براي حل اين مشکلات، اميد خود را از دست مي‌دهند، از همديگر فاصله مي‌گيرند، دچار احساس تنهايي مي‌شوند و اگر به آنها کمک نشود، زندگي مشتركشان به پايان مي‌رسد. وجود اين 4 اسب سوار در زندگي، وقوع طلاق را پيش‌بيني مي‌کند و در صورتي که اقدام‌ها و تلاش‌هاي زن و شوهر به نتيجه نرسد، درصد درستي اين پيش‌بيني، از 90 درصد هم بالاتر مي‌رود.

خصوصيات زوج‌هاي خوشبخت چیست؟

محققان ديگري هم از طريق پژوهش‌هاي خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه زوج‌هاي خوشبخت کساني هستند که:

1. انتظارهاي واقع‌بينانه‌اي از يكديگر دارند و متوجه هستند كه «ارتباط» هميشه بي‌دردسر نخواهد بود.

2. آنها در برقراري ارتباط کلامي، عاطفي و زناشويي مهارت خوبي دارند.

3. در حل مشكلات و تعارض‌ها مهارت خوبي دارند. البته همسران بايد اين مهارت‌ها را بياموزند و در بهبود مشكلات تلاش كنند.

4. همسرشان را صادقانه و صميمانه دوست ‌دارند و روابط آنها مانند دو دوست است. درخصوص مسايل و ارزش‌هاي اخلاقي، مذهبي و اجتماعي با يكديگر توافق دارند.

در مجموع، در پاسخ به اين سوال که کدام‌يک از خصايص فردي، خانوادگي و محيطي افراد، تضمين‌کننده ازدواج موفق است، بايد گفت ترکيبي از خصوصيت‌هاي رفتاري و شخصيتي مي‌تواند به احتمال زياد تضمين‌کننده ازدواج موفق باشد. از جمله اين خصوصيات، به‌طور خلاصه مي‌توان به شباهت‌ها (در ابعاد فرهنگي، خانوادگي، سني، تحصيلي، جسماني و…)، ويژگي‌هاي شخصيتي، سلامت روان، علاقه و مهارت در برقراري روابط عاطفي و زناشويي، جذابيت جسماني، ميل و مهارت در رابطه زناشويي، مهارت‌هاي حل مساله و تعارض و حمايت خانواده دو طرف اشاره کرد.

 صاحبنظران معتقدند با اين همه دستاورد علمي که در زمينه فرايندهاي ارتباطي زوج و عوامل موثر بر سلامت يا عدم سلامت رابطه زوج وجود دارد، تا حد زيادي مي‌توان يک ازدواج موفق يا ناموفق را پيش‌بيني کرد

بیشتر بخونید
چقدر به دیگران اعتماد می کنید ؟

نظر خود را در مورد مقاله  آیاپیش بینی ازدواج امکان پذیر است بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا