سبک زندگی

پیشگیری از اعتیاد

فهرست مطالب

راه های پیشگیری از اعتیاد چیست؟ چگونه می توان از افتادن در دام اعتیاد پیشگیری کرد؟ با مجله اینترنتی محبوب ترین ها همراه باشید تا در ادامه به طور کامل و جامع در رابطه با روش های پیشگیری از اعتیاد صحبت خواهیم کرد.

اعتیاد به خاطر دیده نشدن

بسیاری از افراد معتادی که با آنها مصاحبه شده , اعتراف می کردند به این دلیل سراغ مواد مخدر می رفتیم که دیده نمی شدیم , با کشیدن مواد مخدر هم حالی برای خودمان ایجاد می شد که مشکلات در ذهنمان حل شود هم به نوعی دیده می شدیم . حال شاید بپرسید : خانواده ها چگونه باید فزرندانشان را ببینند ؟

باید به فرزندان هفت میم را بدهیم : تو محبوبی , تو محترمی , تو مطرحی , تو مهمی , تو مفیدی و تو می فهمی و تو می توانی . یعنی فرزند ما با این هفت میم دیده می شود و میم هشتم می شود موفقیت در کار , تحصیل , زندگی , ازدواج و مجموعه زندگی . اما برعکس آن هفت  “ت ” است که اگر آن را به فرزندانمان بدهیم آنها را نابود می کنیم . اگر به فرزندانمان این هفت “ت” را بدهیم دیگر نیازی نیست به او سم بدهیم خودش میمیرد :

تنبیه , توهین , تهدید , تحقیر , تبعیض , تنفر و ترس . “ت” هشتم می شود تباهی .

پیشگیری از اعتیاد
پیشگیری از اعتیاد

اهمیت دادن و مورد توجه قرار دادن افراد = پیشگیری از اعتیاد

نکته آخر : به نظر من در حال حاضر بیشتر بچه ها در ساختمان زندگی می کنند . ساختمان جایی است که در آن پدر و مادر از ازدواج با هم پشیمان هستند و یکدیگر را تحمل می کنند . بچه های آنها نیز افرادی عصبی  و خودخواه و از لحاظ عاطفی سرد و پیچیده می شوند که زندگی با آنها بسیار دشوار است . امروزه آمار طلاق روبه فزونی است . بنابراین اگر ما یاد گرفتیم که یک ساختمان را به خانه تبدیل کنیم , مرد به عنوان پدر بیاموزد پدر شایسته , چه ویژگی هایی دارد و زن به عنوان مادر بیاموزد مادر شایسته چه ویژگی هایی دارد , می توانیم نقش هایمان را درست ایفا کنیم و یک فضای ایمن خانوادگی که مهم ترین عامل پیشگیری از اعتیاد است را فراهم کنیم . فضایی که در آن هر کدام از ما برای خوشحال کردن دیگری با هم مسابقه دهیم .

مهم ترین نیاز روانی ما نیاز به امنیت است 

مساله بعدی نیازهای روانی است. مهم ترین نیاز روانی ما نیاز به امنیت است. در دنیا , نیازی مهم تر از این نیاز وجود ندارد. این امنیت روانی به امنیت جانی , امنیت مالی , امنیت خانوادگی , امنیت شغلی , امنیت سیاسی و امنیت اجتماعی تقسیم می شود. مهم ترین نیاز امنیت روانی فرزندان , نیاز به امنیت خانوادگی است . زمانی که پدر و مادرها با یکدیگر سازگاری نداشته باشند , بچه ها احساس امنیت خانوادگی نمی کنند. پس اولین قدم برای پیشگیری از اعتیاد, برآوردن نیاز به امنیت خانوادگی است . باید میان پدر و مادر رابطه سازگارانه وجود داشته باشد .

پیشگیری از اعتیاد
پیشگیری از اعتیاد

متاسفانه بیشتر زن و شوهرها رابطه تحملی دارند یعنی همان چیزی که در جامعه به آن می گوییم سوختن و ساختن . اگر مردم این سه شرط را داشته باشند بسیاری از مشکلات آنها حل می شود : اول اینکه یکدیگر را دوست داشته باشند , دوم این که بخواهند با یکدیگر زندگی کنند و سوم این که سرنوشت فرزندان برایشان مهم باشد . پس از داشتن این شروط به توصیه های روان شناسان برای مدت حداقل سه ماه گوش دهند . من تضمن می کنم هر کس بخواهد خوشبخت شود اگر این شروط را رعایت کند حتما خوشبخت می شود . باید بکوشند نیازهای یکدیگر را به خوبی دریابند اگر نیازها از سوی هر دو نفر شناخته شد و بعد دریافتند که این نیازها برآورده شدنی هستند و در برآورده سازی آنها خود فرد با مشکل روبرو نمی شود همچنین برآورده سازی آن به مجموع خانواده ها سود می دهد باید سعی کنند این نیازها را برآورده کنند . پس نتیجه گیری می کنیم یکی از عوامل مهم در پیشگیری اعتیاد , وفاق میان والدین است . به یاد داشته باشد که بچه های خوشبخت محصول خانواده های خوشبخت هستند چون انسان باید خوشبختی را دیده و آن را لمس کرده باشد تا بتواند خوشبختی بسازد . تا زمانی که تجربه و درکی از کاری نداشته باشیم نمی توانیم آن را انجام دهیم . جایی که در آن قهر و کینه و جنگ و دعوا باشد خوشبختی وجود ندارد و آنجا فقط یک ساختمان است . آدم ها به اعتقاد من در پنج گزینه زندگی می کنند : خانه , خانه گرم , ساختمان , ساختمان سرد و در نهایت ساختمان یخ زده . خانه جایی است که زن و شوهر در آن از ازدواج با یکدیگر راضی و از زندگی مشترکشان خوشحال باشند و فرزندان آنها هم افرادی کم مشکل , سازگار و کم گرفتار هستند . خانه گرم جایی است که در آن زن و شوهر از ازدواج با هم احساس خوشحالی و رضایت پیوسته و فزاینده داشته باشند . بچه های این زوج افرادی مسوول , جامعه گرا , دگر دوست و مشکل گشا هستند که در آینده بهترین همسر و بهترین دوست می شوند .

بیشتر بخونید
مهمترین ویژگی های افراد موفق

پیشگیری بهتر از درمان

به اعتقاد من پیشگیری از اعتیاد , بسیار بهتر از درمان است . پیشگیری از درمان ارزان تر , آسان تر و امکان پذیرتر است , باور من این است که همیشه اعتیاد نتیجه افسردگی است یعنی هیچ کس نیست که معتاد باشد اما افسرده نباشد . هر انسانی باتری انرژی دهنده درونی دارد مانند باتری ساعت که اگر آن را بیرون بیاوریم ساعت از کار می افتد . باتری درون آدم ها نیز یا فول شارژ یا لو شارژ یا دشارژ است یعنی یا شارژ کافی دارد یا کم شارژ دارد و یا اصلا شارژ ندارد . کسانی که باتری آنها فول شارژ است آنهایی هستند که از دیوار راست بالا می روند و در زندگی احساس برنده بودن کرده و پر نشاط هستند . من به همه خانواده ها اعلام می کنم هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید و می بینید که تمایل به ساختن , ورزش کردن , راه رفتن و انجام کارهای مختلف دارید یعنی باتری شما کامل شارژ دارد . اما اگر بعد از بیدار شدن احساس کردید نمی توانید از تخت بیرون بیایید باتری شما دشارژ است ولی اگر با بی میلی بیرون بیایید باتری شما نیمه شارژ است .

بیشتر بخونید
چه عادتی مانع موفقیت می شوند ؟
پیشگیری از اعتیاد
پیشگیری از اعتیاد

اصول پیشگیری از اعتیاد

دو فرد تریاکی را در نظر بگیرید . آنها به هم می گویند برویم یک بست بزنیم خودمان را بسازیم . این هم یعنی من خرابم و باید با تریاک خودم را بسازم و دشارژ هستم . کسی که مطلقا شارژ ندارد خودکشی می کند . پس کسی که خود کشی می کند یعنی از حداقل شارژ روانی هم برخوردار نیست . کسی که کم شارژ است سعی می کند به نوعی با سیگار , تریاک , هرویین , شیشه , مشروب یا هر ماده مخدر دیگری به خودش شارژ کاذب بدهد . پس نتیجه گیری می کنیم که در راس , مشکل ناکامی است که نتیجه آن اول پرخاشگری می شود و در مرحله دوم زمانی که فرد می بیند با پرخاشگری مسائلش حل نمی شوند به افسردگی می رسند و زمانی که افسردگی کمی عمیق شود اعتیاد بروز می کند و اگر عمیق تر شود خودکشی اتفاق می افتد و اگر این روند اتفاق پیدا کرد بی تفاوتی رخ می دهد . پس اگر کسی را دیدید که با همسر و فرزندان و خانواده و همسایه هایش دعوا می کند به این معناست که او در فاز قبلی ناکام بوده است . کسی که کامروا بوده با هیچ کس سر جنگ ندارد بلکه سر صلح و آشتی دارد . پس کسانی که دائم با دیگران در حال جنگ و دعوا هستند افرادی کاملا ناکام اند . بنابراین فاز اول ناکامی پرخاشگری و فاز دوم آن افسردگی است .

جلوگیری از افسردگی = پیشگیری از اعتیاد

افسردگی به اعتقاد من حالتی است که در نتیجه باخت ایجاد می شود کسی که احساس برنده بودن داشته باشد افسرده نمی شود . افراد برای جبران افسردگی سراغ مواد مخدر می روند . برای این که سراغ مواد نرود نباید افسرده باشد تا احساس بازنده بودن نداشته باشد و برای حل مشکل دشارژ بودنش سراغ خودکشی یا مصرف مواد نرود . برای رسیدن به این هدف باید برای فرد شرایط و فضایی را مهیا کنیم که او به یک کامیابی نسبی برسد . هر انسانی موجودی روانی , زیستی , اجتماعی و معنوی است و بر همین پایه دارای نیازهای روانی , زیستی , اجتماعی و معنوی است . هیچ آدمی در دنیا از این قاعده مستثنا نیست . هر کدام از این نیازها باید به شکل مناسبی برآورده شوند . افراد معمولا نیازهای زیستی خود را تامین می کنند مثلا پدر و مادرها حتی اگر غذای کافی نداشته باشند خودشان غذا نمی خورند اما سعی می کنند غذای کافی به فرزندانشان بدهند .

  • تدوین : گروه محبوب ترین مجله سبک زندگی
  • منبع : دکتر مسعود غفاری , روانشناس، سایت کلیشه
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا