آشپزی

خوراکی‌ شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید! (یلدا 1403)

خوراکی مناسب شب چله

خوراکی‌ شب یلدا چیست؟ شب یلدا چه خوراکی هایی را باید روی میز برای پذیرایی بگذاریم؟ جدا از اینکه قصد داریم در این مقاله در رابطه با خوراکی شب یلدا صحبت کنیم در ادامه قصد داریم بدانیم که هر خوراکی در شب یلدا چه معنا و مفهومی دارد و چرا باید از این خوراکی ها در شب یلدا استفاده کنیم. با محبوب ترین ها همراه باشید تا در انتهای این مقاله بتوانید یک سفره رنگی برای شب یلدای خود داشته باشید و بهترین و خوراکی ها را برای پذیرایی تهیه نماید…

آشنایی با سنت شب یلدا و خوراکی های مخصوص شب یلدا!!!

شب یلدا یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایران است که بین غروب آفتاب در 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع خورشید در اول دی ماه (اولین روز زمستان) طولانی‌ترین شب سال برگزار می‌شود. 😆 آن شب با بزرگان خانواده ملاقات می کنند، دور هم جمع می شوند و در اواخر وقت شام و میوه و تنقلات، گفتگوی صمیمانه ای با هم دارند.

یکی از آیین های شب یلدا، شاهنامه خوانی، فال حافظ و گوش دادن به قصه های بزرگان خانواده است. پهن کردن سفره شب چله با تزیینات خاص و خوراکی‌ شب یلدا یکی دیگر از برنامه های جذاب شب یلدا است.

به طور کلی شب یلدا نقطه عطفی در میان عید مهم یهودیان یعنی روش هشه نه و عید بزرگ کریسمس است. بعضی از خوراکی‌های این سه جشن مشابه هستند مثل استفاده از انار که در هر سه فرهنگ وجود دارد. خوراکی‌های شب یلدا تلفیقی از خوراکی‌های شیرین، تنقلات و انواع میوه‌ها است. این یک جشن بزرگ بخصوص برای ستایش نعمت‌های آسمانی و زمینی با انواع میوه و سبزیجات این دوره از سال است.

خوشمزه ترین خوراکی شب یلدا!

حالا که با آداب و رسوم شب یلدا آشنا شدیم، وقت آن رسیده تا با خوراکی‌ شب یلدا آشنا شویم. در این شب چی بخوریم و چی نخوریم؟ 🙄  تا حدودی چیدمان سفره شب یلدا بر اساس آداب و رسوم هر شهر متفاوت است، اما از غذاهای رایج این شب می توان به هندوانه، انار و پشمک و آجیل شب یلدایی اشاره کرد. نمی توان غذای خاصی را نام برد و گفت که مربوط به شب یلدا است، زیرا در هر نقطه از کشور ما می توانند با یکدیگر متفاوت باشند، اما مواردی وجود دارند که بیشتر از یکدیگر برجسته هستند که به آنها خواهیم پرداخت. در زیر به شما بگویم:

میوه شب یلدا

  • هندوانه
  • انار
  • کدو
  • سیب
  • پرتقال
  • و …

هندوانه

هندوانه یکی از میوه های شب است. رنگ قرمز آن یادآور گرمای تابستان و همچنین نماد خورشید است. به گفته ایرانیان خوردن آن در شب چله شما را از سرماخوردگی و بیماری در زمستان دور می کند. هندوانه اگرچه یک میوه تابستانی است اما یکی از میوه های مهم و مهم شب به حساب می آید. در مورد هندوانه این باور وجود دارد که اگر در شب یلدا آن را بخورد، سرماخوردگی و بیماری تا پایان زمستان به او آسیب نمی رساند. اگر بخواهیم این باور را از دیدگاه علم مدرن امروزی بررسی کنیم، متوجه می شویم که چندان هم اشتباه نیست، هندوانه سرشار از ویتامین های A، B، C است و منبع عالی بتاکاروتن و لیکوپن به شمار می رود. . همه اینها با هم می توانند از سرطان جلوگیری کنند.

انار

انار، این میوه بهشتی و خاص، یکی دیگر از میوه های شب یلدا است که گذشتگان دانه های فراوان آن را نشانه برکت و باروری و رنگ قرمز انار را نمادی از خورشید و شادی می دانستند. آنها معتقد بودند انار نماد شادی و تولد است، خوردن آن در شب یلدا انرژی و زندگی تازه می دهد.

انار سرشار از ویتامین C است و حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند پروآنتوسیانیدین ها و فلاونوئیدها است. ماده ای به نام اورولاتین A در این میوه یافت می شود که از طریق میکروب های معده به محافظت از سلول های عضلانی در برابر عوامل پیری کمک می کند. این ماده پیری را به تاخیر می اندازد. پس اگر می خواهید جوان بمانید انار بخورید. سلولز فراوان موجود در دانه های این ماده نیز به پاکسازی روده ها کمک می کند. و جالب است بدانید یکی از موادی که اوریف لیم در شامپوی لایه بردار خود استفاده کرده بود، دانه های له شده انار بود که برای از بین بردن سلول های مرده پوست به قطعات کوچک خرد شده بودند.

انار نیز یکی از میوه های مهمی است که بدون آن یک شب ناقص است. این میوه را نماد شادی و تولد در شب یلدا می دانند. در گذشته انار به عنوان یک میوه خون ساز شناخته می شد و نوشیدن آب انار برای افراد مبتلا به فقر آهن توصیه می شد. انار همچنین سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C، پتاسیم است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. از آنجایی که انار تصفیه کننده خون و به معنای زندگی جدید است، انار را نماد باروری و شادی می دانند.

کدو تنبل

در گذشته کدو تنبل جزء اصلی شب یلدا بود، زیرا این میوه هم زمستانه و هم گرم است و در گذشته از غذاهای تهیه شده از این ماده مرسوم بود. آش کدو حلوایی و انواع خورش کدو از سفره های شب یلدا بود که با دستورات مختلف در نقاط مختلف کشورمان تهیه می شد. در جنوب کدو تنبل را با پیاز داغ سرخ می کنند و با مقداری دانه انار می پاشند و این غذای ترش و شیرین را به عنوان میان وعده می خورند. به نظر من این ماده سرشار از آنتی اکسیدان و مایل به زرد باید در سفره شب یلدای ما باشد، زیرا خواص بسیار زیادی دارد و می توانید با آن غذاهای زیادی درست کنید.

انگور یا کشمش

انگور یکی دیگر از خوراکی های شب یلدا است که خوردن آن در شب اول زمستان به دلیل خاصیت گرم کنندگی توصیه می شود. معمولاً در گذشته انگور را در جای خنک در حالی که به شکل آونگ به هم می‌بستند آویزان می‌کردند و در شب‌های سرد زمستان به‌ویژه شب یلدا می‌خوردند.

سایر میوه های زمستانی

به جز انار و هندوانه، میوه های دیگری مانند سیب قرمز، لبو، پرتقال، ازگیل، خرمالو، کیوی و نارنگی نیز در شب یلدا دیده می شود که هر کدام ویژگی های بسیاری دارند. هر کدام از این میوه ها عطر خاص خود را دارند و سرشار از ویتامین هایی هستند که برای بهبود سلامت انسان بسیار مفید هستند.

تنقلات شب یلدا چیست؟ خوراکی های شب یلدا نماد چیست؟

آجیل (دانه، بادام، گردو، فندق، پسته و غیره)، میوه های خشک (انجیر، برگ هلو، کشمش، کشمش و غیره)، سورگوم، توت، گندم یا گندم بو داده، شاهدانه، نخود برشته و برنج شور است. در شب رایج است

نات ها جزء ثابت مهمانی های شب یلدا هستند و اگر در مهمانی های شب یلدا حضور نداشته باشند، از دست خواهند رفت. آجیل حاوی ویتامین های مختلف گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیم، ویتامین A و پروتئین است. این عناصر می توانند بینایی را تقویت کرده و خستگی و درد عضلانی بدن را تسکین دهند. از آنجایی که آجیل حاوی اسیدهای چرب امگا 3، چربی های غیراشباع و مقادیر زیادی فیبر است، کلسترول خون را کاهش داده و سلامت قلب را تضمین می کند.
پسته، بادام، فندق و گردو از جمله آجیل های رایج در شب هستند. گندم بو داده، تخمه آفتابگردان، نخود برشته، شاهدانه، برنج، هندوانه و تخمه کدو تنبل، بادام، پسته، فندق، کشمش، انجیر و توت خشک نیز در آجیل سنتی استفاده می شود.

چغندر
لبو در واقع همان ریشه پخته چغندر است. مدت زیادی است که لبو یلدا توانسته جایگاهی برای خود در صحنه غذاخوری بسازد. ممکن است به این دلیل باشد که لب‌ها در شب‌های سرد زمستان احساس بسیار خوشایندی می‌دهند. لبو به شستشوی معده کمک می کند و حاوی برخی مواد مغذی و ترکیبات موثر فولات، کلسیم، منگنز، پتاسیم، آهن، بتائین، اسید مالونیک و فیبر است.

شیرینی و دسر
شیرینی ها و شیرینی ها در اکثر مهمانی ها حضور پررنگی دارند و شب یلدا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در شب یلدا شیرینی هایی مانند ریحان، قطب، پشمک و انواع شیرینی و کیک در کنار سایر مواد غذایی مصرف می شود. البته باید سعی کنید از خوردن شیرینی های زیاد خودداری کنید.

شام یلدا چه غذاهایی دارد؟ و هر کدام نماد چیست؟

هر شام یلدا ویژگی ها و نمادهای خاص خود را دارد و هر کدام از این غذاها فلسفه مصرف خاص خود را دارند. در این مقاله به این مقوله می پردازیم.

پیشینیان معتقد بودند که در این شب فرشته بد (اهریمن) با فرشته خیر (امشاسپندان) می جنگد و در این نبرد طولانی فرشته نیک شیطان را شکست می دهد و پس از تولد دوباره خورشید در صبح (پیروزی نور بر تاریکی) آغاز می شود. .

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که از هم اکنون به فکر برگزاری جشن شب یلدا هستید. مهمانی شب یلدا از آن دسته مهمانی هایی است که نمی توان آن را از دست داد. این شب که به شب چیلا نیز معروف است، طولانی ترین شب سال محسوب می شود و مردم سعی می کنند تا نیمه های شب به تفریح ​​و مهمانی بپردازند. اما شاید مهمترین نقش در این شب خاطره انگیز نقش غذا و میوه باشد که هر میوه و غذای شب نماد یک موضوع است. به عنوان مثال، میوه های بالدار نماد برکت و میوه های قرمز نماد خورشید هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با غذاهای مورد استفاده در این شب، خواص و نمادهایشان آشنا کنیم. با ما بمان

توصیه های سلامتی برای شب یلدا

از خوردن شام در مهمانی های شب یلدا خودداری کنید یا یک شام کم چرب برای خود و مهمانان در نظر بگیرید.
به جای استفاده از آجیل های شور، آجیل های شیرین را تهیه کنید که عمدتاً از کشمش، توت و انجیر خشک تهیه می شوند.
سعی کنید هندوانه را قبل و به مقدار کم بخورید.
بهتر است سالمندان و افراد سرد مزاج از غذاهایی که طبیعت سرد دارند کمتر استفاده کنند.
آب لیبو یک ملین است، بنابراین لیبو را با آب آن مصرف کنید تا از خواص ملین آن استفاده کنید.
اگر بعد از شام یک پرتقال بخورید ممکن است دچار نفخ شوید.
سعی کنید قبل از شام میوه بخورید، اگر می خواهید بعد از شام میوه بخورید،

5/5 - (12 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا